Apa itu Elliott Wave? Adakah ia berfungsi pada Binance

Apa itu Elliott Wave? Adakah ia berfungsi pada Binance


Apa itu Elliott Wave?

Gelombang Elliot merujuk kepada teori (atau prinsip) yang boleh digunakan oleh para pelabur dan peniaga dalam analisis teknikal. Prinsipnya didasarkan pada idea bahawa pasaran kewangan cenderung mengikuti corak tertentu, tanpa mengira jangka masa.

Pada dasarnya, Teori Gelombang Elliott (EWT) menunjukkan bahawa pergerakan pasaran mengikuti urutan semula jadi kitaran psikologi orang ramai. Corak dibuat mengikut sentimen pasaran semasa, yang bergantian antara penurunan harga dan kenaikan harga.

Prinsip Elliott Wave diciptakan pada tahun 30-an oleh Ralph Nelson Elliott - seorang akauntan dan pengarang Amerika. Walau bagaimanapun, teori ini hanya populariti pada tahun 70-an, berkat usaha Robert R. Prechter dan AJ Frost.

Pada mulanya, EWT dipanggil Prinsip Gelombang, yang merupakan gambaran tentang tingkah laku manusia. Penciptaan Elliot berdasarkan kajiannya yang luas mengenai data pasaran, dengan fokus pada pasar saham. Penyelidikan sistematiknya merangkumi sekurang-kurangnya 75 tahun maklumat.

Sebagai alat analisis teknikal, EWT sekarang digunakan dalam upaya untuk mengenal pasti kitaran dan tren pasar, dan dapat diterapkan di berbagai pasar keuangan. Walau bagaimanapun, Elliott Wave bukanlah petunjuk atau teknik perdagangan. Sebaliknya, ini adalah teori yang dapat membantu meramalkan tingkah laku pasaran. Seperti yang dinyatakan oleh Prechter dalam bukunya:

[...] Prinsip Gelombang bukanlah alat ramalan; ini adalah penerangan terperinci mengenai bagaimana tingkah laku pasaran.
- Prechter, RR Prinsip Gelombang Elliott (hlm.19).

Corak gelombang Elliott asas

Biasanya, corak gelombang Elliott asas dapat dikenalpasti dengan corak lapan gelombang, yang mengandungi lima Gelombang Motif (yang bergerak mengikut arah aliran utama), dan tiga Gelombang Pembetulan (yang bergerak ke arah yang berlawanan).

Jadi, kitaran Elliott Wave yang lengkap di pasaran bullish akan kelihatan seperti ini:
Apa itu Elliott Wave? Adakah ia berfungsi pada Binance
Perhatikan bahawa, pada contoh pertama, kita mempunyai lima Gelombang Motif: tiga dalam pergerakan ke atas (1, 3, dan 5), ditambah dua dalam pergerakan ke bawah (A dan C). Ringkasnya, setiap pergerakan yang sesuai dengan tren utama dapat dianggap sebagai Motif Wave. Ini bermaksud bahawa 2, 4, dan B adalah tiga Gelombang Pembetulan.

Tetapi menurut Elliott, pasaran kewangan mencipta corak fraktal. Oleh itu, jika kita mengezum keluar ke jangka waktu yang lebih lama, pergerakan dari 1 hingga 5 juga dapat dianggap sebagai Motive Wave tunggal (i), sementara pergerakan ABC mungkin mewakili satu Corrective Wave (ii).
Apa itu Elliott Wave? Adakah ia berfungsi pada Binance
Juga, jika kita memperbesar ke jangka waktu yang lebih rendah, Gelombang Motif tunggal (seperti 3) dapat dibahagikan lagi menjadi lima gelombang yang lebih kecil, seperti yang digambarkan di bahagian berikutnya.

Sebaliknya, kitaran Elliott Wave di pasaran menurun akan kelihatan seperti ini:
Apa itu Elliott Wave? Adakah ia berfungsi pada Binance

Gelombang Motif

Seperti yang ditentukan oleh Prechter, Motive Waves selalu bergerak ke arah yang sama dengan tren yang lebih besar.

Seperti yang baru kita lihat, Elliott menerangkan dua jenis pengembangan gelombang: Gelombang Motif dan Pembetulan. Contoh sebelumnya melibatkan lima Motif dan tiga Gelombang Pembetulan. Tetapi, jika kita memperbesar gelombang Motif tunggal, ia akan terdiri daripada struktur gelombang lima yang lebih kecil. Elliott menyebutnya Corak Gelombang Lima, dan dia membuat tiga peraturan untuk menggambarkan pembentukannya:
  • Gelombang 2 tidak dapat menelusuri lebih daripada 100% pergerakan gelombang 1 sebelumnya.
  • Gelombang 4 tidak dapat menelusuri lebih daripada 100% pergerakan gelombang 3 sebelumnya.
  • Di antara gelombang 1, 3, dan 5, gelombang 3 tidak boleh menjadi yang terpendek, dan selalunya adalah yang terpanjang. Juga, Gelombang 3 selalu bergerak melepasi akhir Gelombang 1.
Apa itu Elliott Wave? Adakah ia berfungsi pada Binance


Gelombang Pembetulan

Tidak seperti Gelombang Motif, Gelombang Pembetulan biasanya dibuat dari struktur tiga gelombang. Selalunya dibentuk oleh Gelombang Pembetulan yang lebih kecil yang berlaku di antara dua Gelombang Motif yang lebih kecil. Ketiga gelombang tersebut sering dinamakan A, B, dan C.
Apa itu Elliott Wave? Adakah ia berfungsi pada Binance
Jika dibandingkan dengan Motive Waves, Corrective Waves cenderung lebih kecil kerana bergerak melawan arah aliran yang lebih besar. Dalam beberapa kes, perjuangan melawan arah aliran seperti itu juga dapat menjadikan Gelombang Pembetulan lebih sukar untuk dikenalpasti kerana panjang dan kerumitannya dapat berubah dengan ketara.

Menurut Prechter, peraturan yang paling penting untuk diingat mengenai Corrective Waves adalah bahawa mereka tidak pernah terbuat dari lima gelombang.

Adakah Elliott Wave berfungsi?

Terdapat perdebatan yang berterusan mengenai kecekapan gelombang Elliott. Ada yang mengatakan bahawa tahap kejayaan prinsip Elliott Wave sangat bergantung pada kemampuan peniaga untuk membahagikan pergerakan pasaran dengan tepat ke arah aliran dan pembetulan.

Dalam praktiknya, gelombang dapat ditarik dengan beberapa cara, tanpa harus melanggar peraturan Elliot. Ini bermaksud bahawa melukis gelombang dengan betul jauh dari tugas yang mudah. Bukan hanya kerana memerlukan latihan, tetapi juga kerana tahap subjektiviti yang tinggi.

Oleh itu, pengkritik berpendapat bahawa Teori Gelombang Elliot bukanlah teori yang sah kerana sifatnya yang sangat subjektif, dan bergantung pada sekumpulan peraturan yang ditentukan secara longgar. Namun, terdapat ribuan pelabur dan peniaga berjaya yang berjaya menerapkan prinsip Elliotts dengan cara yang menguntungkan.

Menariknya, terdapat banyak peniaga yang menggabungkan Teori Gelombang Elliot dengan petunjuk teknikal untuk meningkatkan kadar kejayaan mereka dan mengurangkan risiko. Petunjuk Fibonacci Retracement dan Fibonacci Extension mungkin merupakan contoh yang paling popular.


Menutup fikiran

Menurut Prechter, Elliott tidak pernah benar-benar membuat spekulasi mengapa pasaran cenderung menghadirkan struktur gelombang 5-3. Sebaliknya, dia hanya menganalisis data pasaran dan sampai pada kesimpulan ini. Prinsip Elliotts hanyalah hasil daripada kitaran pasaran yang tidak dapat dielakkan yang diciptakan oleh sifat manusia dan psikologi orang ramai.

Namun, seperti yang disebutkan, Elliott Wave bukanlah penunjuk TA, tetapi teori. Oleh itu, tidak ada cara yang tepat untuk menggunakannya, dan ini sememangnya bersifat subjektif. Meramalkan pergerakan pasaran dengan tepat dengan EWT memerlukan latihan dan kemahiran kerana peniaga perlu mengetahui cara menggambar jumlah gelombang. Ini bermakna penggunaannya boleh berisiko - terutama untuk pemula.
Thank you for rating.
JAWAB KOMEN Batalkan Balasan
Sila masukkan nama anda!
Sila masukkan alamat e-mel yang betul!
Sila masukkan komen anda!
Medan g-recaptcha diperlukan!

Tinggalkan komen

Sila masukkan nama anda!
Sila masukkan alamat e-mel yang betul!
Sila masukkan komen anda!
Medan g-recaptcha diperlukan!