Apa itu Stochastic RSI? Bagaimana ia berfungsi pada Binance

Apa itu Stochastic RSI? Bagaimana ia berfungsi pada Binance


Apa itu Stochastic RSI?

Stochastic RSI, atau sekadar StochRSI, adalah petunjuk teknikal analisis yang digunakan untuk menentukan sama ada aset terlebih beli atau dijual berlebihan, dan juga untuk mengenal pasti trend pasaran semasa. Seperti namanya, StochRSI adalah turunan dari Relative Strength Index (RSI) standard dan, dengan demikian, dianggap sebagai petunjuk indikator. Ia adalah sejenis pengayun, yang bermaksud bahawa ia berfluktuasi di atas dan di bawah garis tengah.

The StochRSI pertama kali dijelaskan dalam buku 1994 berjudul The New Technical Trader oleh Stanley Kroll dan Tushar Chande. Ia sering digunakan oleh pedagang saham, tetapi mungkin juga digunakan untuk konteks perdagangan lain, seperti pasaran Forex dan cryptocurrency.


Bagaimana StochRSI berfungsi?

Indikator StochRSI dihasilkan dari RSI biasa dengan menerapkan formula Stochastic Oscillator. Hasilnya adalah peringkat berangka tunggal yang berpusing di sekitar garis tengah (0,5), dalam julat 0-1. Walau bagaimanapun, terdapat versi yang diubah dari indikator StochRSI yang melipatgandakan hasilnya dengan 100, jadi nilainya berkisar antara 0 dan 100 bukannya 0 dan 1. Adalah biasa juga untuk melihat purata bergerak sederhana (SMA) 3 hari bersama dengan Garis StochRSI, yang bertindak sebagai garis isyarat dan dimaksudkan untuk mengurangkan risiko perdagangan pada isyarat palsu.

Rumus Stochastic Oscillator standard mempertimbangkan harga penutupan aset bersama dengan mata tertinggi dan terendah dalam jangka masa yang ditetapkan. Walau bagaimanapun, apabila formula digunakan untuk mengira StochRSI, ia langsung diterapkan pada data RSI (harga tidak dipertimbangkan).

Stoch RSI = (RSI Semasa - RSI Terendah) / (RSI Tertinggi - RSI Terendah)

Sama seperti RSI standard, tetapan waktu yang paling biasa digunakan untuk StochRSI adalah 14 tempoh. 14 tempoh yang terlibat dalam pengiraan StochRSI adalah berdasarkan jangka masa carta. Jadi, sementara carta harian akan mempertimbangkan 14 hari terakhir (pola kandil), carta setiap jam akan menghasilkan StochRSI berdasarkan 14 jam terakhir.

Periode dapat ditetapkan menjadi hari, jam atau bahkan beberapa menit, dan penggunaannya bervariasi secara signifikan dari pedagang ke pedagang (sesuai dengan profil dan strategi mereka). Bilangan tempoh juga dapat disesuaikan naik atau turun untuk mengenal pasti trend jangka panjang atau jangka pendek. Tetapan 20 tempoh adalah pilihan lain yang cukup popular untuk penunjuk StochRSI.

Seperti yang telah disebutkan, beberapa corak grafik StochRSI menetapkan nilai antara 0 hingga 100 dan bukan 0 hingga 1. Pada carta ini, garis pusat berada pada 50 dan bukan 0,5. Oleh itu, isyarat overbought yang biasanya berlaku pada 0,8 akan dilambangkan pada 80, dan isyarat oversold pada 20 dan bukan 0,2. Carta dengan tetapan 0-100 mungkin kelihatan sedikit berbeza, tetapi tafsiran praktikal pada dasarnya sama.

Bagaimana cara menggunakan StochRSI?

Penunjuk StochRSI mempunyai kepentingan terbesar berhampiran batas atas dan bawah julatnya. Oleh itu, penggunaan utama penunjuk adalah untuk mengenal pasti titik masuk dan keluar yang berpotensi, serta pembalikan harga. Oleh itu, bacaan 0.2 atau ke bawah menunjukkan bahawa aset mungkin dijual berlebihan, sementara bacaan 0.8 atau lebih tinggi menunjukkan bahawa kemungkinan aset itu terlalu mahal.

Di samping itu, bacaan yang lebih dekat dengan garis pusat juga dapat memberikan maklumat berguna berkaitan dengan trend pasaran. Sebagai contoh, ketika garis tengah bertindak sebagai sokongan dan garis StochRSI bergerak dengan stabil di atas tanda 0,5, ini mungkin mencadangkan berlanjutan aliran menaik atau menaik - terutama jika garis mulai bergerak menuju 0,8. Begitu juga, bacaan secara konsisten di bawah 0.5 dan tren ke arah 0.2 menunjukkan arah aliran menurun atau menurun.


StochRSI vs RSI

Kedua StochRSI dan RSI adalah indikator pengayun berjenama yang memudahkan pedagang untuk mengenal pasti potensi keadaan overbought dan oversold, serta kemungkinan titik pembalikan. Ringkasnya, RSI standard adalah metrik yang digunakan untuk mengesan seberapa cepat dan sejauh mana harga perubahan aset berkaitan dengan jangka waktu yang ditetapkan (jangka waktu).

Namun, jika dibandingkan dengan Stochastic RSI, RSI standard adalah petunjuk bergerak perlahan yang menghasilkan sebilangan kecil isyarat perdagangan. Penerapan formula Stochastic Oscillator ke RSI biasa memungkinkan penciptaan StochRSI sebagai petunjuk dengan peningkatan kepekaan. Oleh itu, bilangan isyarat yang dihasilkannya jauh lebih tinggi, memberi peluang kepada peniaga untuk mengenal pasti trend pasaran dan potensi titik beli atau jual.

Dengan kata lain, StochRSI adalah penunjuk yang tidak menentu, dan sementara ini menjadikannya alat TA yang lebih sensitif yang dapat membantu pedagang dengan peningkatan jumlah isyarat perdagangan, ia juga lebih berisiko kerana sering menghasilkan banyak bunyi (isyarat palsu) ). Seperti yang telah disebutkan, menerapkan rata-rata bergerak sederhana (SMA) adalah salah satu kaedah biasa untuk mengurangkan risiko yang berkaitan dengan isyarat palsu ini dan, dalam banyak kes, SMA 3 hari sudah termasuk sebagai tetapan lalai untuk indikator StochRSI.

Menutup fikiran

Kerana kepantasan dan kepekaannya yang lebih besar terhadap pergerakan pasar, Stochastic RSI dapat menjadi petunjuk yang sangat berguna bagi penganalisis, pedagang, dan pelabur - untuk analisis jangka pendek dan jangka panjang. Walau bagaimanapun, lebih banyak isyarat juga bermaksud lebih banyak risiko dan, untuk alasan ini, StochRSI harus digunakan bersama alat analisis teknikal lain yang dapat membantu mengesahkan isyarat yang dihasilkannya. Penting untuk diingat bahawa pasaran cryptocurrency lebih mudah berubah daripada yang tradisional dan, dengan demikian, dapat menghasilkan peningkatan jumlah isyarat palsu.
Thank you for rating.
JAWAB KOMEN Batalkan Balasan
Sila masukkan nama anda!
Sila masukkan alamat e-mel yang betul!
Sila masukkan komen anda!
Medan g-recaptcha diperlukan!

Tinggalkan komen

Sila masukkan nama anda!
Sila masukkan alamat e-mel yang betul!
Sila masukkan komen anda!
Medan g-recaptcha diperlukan!