Apakah Kaedah Wyckoff? Adakah ia berfungsi untuk Perdagangan Binance

Apakah Kaedah Wyckoff? Adakah ia berfungsi untuk Perdagangan Binance


Apakah Kaedah Wyckoff?

Kaedah Wyckoff dikembangkan oleh Richard Wyckoff pada awal tahun 1930-an. Ini terdiri daripada serangkaian prinsip dan strategi yang awalnya dirancang untuk peniaga dan pelabur. Wyckoff mendedikasikan sebahagian besar pengajaran hidupnya, dan karyanya banyak mempengaruhi analisis teknikal moden (TA). Walaupun Kaedah Wyckoff pada awalnya tertumpu pada saham, kini kaedah ini digunakan untuk semua jenis pasaran kewangan.

Sebilangan besar karya Wyckoff diilhamkan oleh kaedah perdagangan pedagang lain yang berjaya (terutamanya Jesse L. Livermore). Hari ini, Wyckoff diadakan dalam kedudukan yang tinggi seperti tokoh-tokoh penting lain, seperti Charles H. Dow, dan Ralph N. Elliott.

Wyckoff melakukan penyelidikan yang luas, yang membawa kepada penciptaan beberapa teori dan teknik perdagangan. Artikel ini memberikan gambaran keseluruhan karyanya. Perbincangan merangkumi:
  • Tiga undang-undang asas;
  • Konsep Manusia Komposit;
  • Metodologi untuk menganalisis carta (Skema Wyckoff);
  • Pendekatan lima langkah ke pasaran.

Wyckoff juga mengembangkan Ujian Pembelian dan Jual khusus, serta kaedah membuat peta unik berdasarkan carta Titik dan Gambar (P F). Walaupun ujian membantu pedagang mencari entri yang lebih baik, kaedah P F digunakan untuk menentukan sasaran perdagangan. Walau bagaimanapun, artikel ini tidak akan menyelami dua topik ini.

Ketiga-tiga undang-undang Wyckoff

Hukum Penawaran dan Permintaan

Undang-undang pertama menyatakan bahawa harga naik ketika permintaan lebih besar daripada penawaran, dan turun ketika sebaliknya berlaku. Ini adalah salah satu prinsip asas pasaran kewangan yang paling asas dan pastinya tidak eksklusif untuk karya Wyckoff. Kami mungkin mewakili undang-undang pertama dengan tiga persamaan mudah:
  • Permintaan Penawaran = Kenaikan harga
  • Permintaan
  • Permintaan = Penawaran = Tidak ada perubahan harga yang ketara (turun naik rendah)

Dengan kata lain, undang-undang Wyckoff pertama menunjukkan bahawa lebihan permintaan daripada penawaran menyebabkan harga naik kerana ada lebih banyak orang membeli daripada menjual. Tetapi, dalam situasi di mana terdapat lebih banyak penjualan daripada membeli, penawaran melebihi permintaan, menyebabkan harganya turun.

Banyak pelabur yang mengikuti Kaedah Wyckoff membandingkan tindakan harga dan bar volume sebagai cara untuk menggambarkan hubungan antara penawaran dan permintaan dengan lebih baik. Ini sering memberi gambaran mengenai pergerakan pasaran seterusnya.


Hukum Sebab dan Kesan

Undang-undang kedua menyatakan bahawa perbezaan antara penawaran dan permintaan tidak rawak. Sebaliknya, mereka datang setelah tempoh persiapan, sebagai akibat dari peristiwa tertentu. Dalam istilah Wyckoffs, tempoh pengumpulan (sebab) akhirnya membawa kepada peningkatan (kesan). Sebaliknya, tempoh pembahagian (sebab) akhirnya menghasilkan aliran menurun (kesan).

Wyckoff menggunakan teknik membuat peta yang unik untuk menganggarkan kesan berpotensi penyebab. Dengan istilah lain, dia membuat kaedah menentukan sasaran perdagangan berdasarkan tempoh pengumpulan dan pengedaran. Ini membolehkannya mengira kemungkinan berlakunya trend pasaran setelah keluar dari zon penyatuan atau julat perdagangan (TR).


Hukum Usaha vs Hasil

Undang-undang Wyckoff ketiga menyatakan bahawa perubahan harga aset adalah hasil usaha, yang diwakili oleh volume perdagangan. Sekiranya tindakan harga selaras dengan kelantangan, ada kemungkinan peluang tren akan berlanjutan. Tetapi, jika jumlah dan harga berbeza jauh, trend pasaran cenderung berhenti atau berubah arah.

Sebagai contoh, bayangkan bahawa pasaran Bitcoin mula menyatu dengan jumlah yang sangat tinggi setelah trend menurun yang panjang. Kelantangan tinggi menunjukkan usaha yang besar, tetapi pergerakan ke samping (turun naik rendah) menunjukkan hasil yang kecil. Jadi, ada banyak Bitcoin bertukar tangan, tetapi tidak ada penurunan harga yang lebih ketara. Situasi seperti ini dapat menunjukkan bahawa aliran menurun mungkin berakhir, dan pembalikan sudah hampir.


Lelaki Komposit

Wyckoff mencipta idea Composite Man (atau Composite Operator) sebagai identiti khayalan pasaran. Dia mencadangkan agar pelabur dan pedagang harus mengkaji pasaran saham seolah-olah satu entiti mengendalikannya. Ini akan memudahkan mereka mengikuti tren pasaran.

Pada dasarnya, Composite Man mewakili pemain terbesar (pembuat pasaran), seperti individu kaya dan pelabur institusi. Selalu bertindak demi kepentingannya sendiri untuk memastikan dia dapat membeli rendah dan menjual tinggi.

Tingkah laku Composite Man adalah kebalikan dari majoriti pelabur runcit, yang sering dilihat oleh Wyckoff kehilangan wang. Tetapi menurut Wyckoff, Composite Man menggunakan strategi yang agak dapat diramalkan, dari mana pelabur dapat belajar.

Mari gunakan konsep Composite Man untuk menggambarkan kitaran pasaran yang dipermudahkan. Kitaran sedemikian terdiri daripada empat fasa utama: pengumpulan, aliran menaik, taburan, dan aliran menurun.


Pengumpulan

The Composite Man mengumpulkan aset sebelum kebanyakan pelabur. Fasa ini biasanya ditandai dengan pergerakan sisi. Pengumpulan dilakukan secara beransur-ansur untuk mengelakkan harga berubah dengan ketara.


Meningkat

Apabila Orang Komposit memegang cukup saham, dan kekuatan penjualan habis, dia mulai mendorong pasaran ke atas. Secara semula jadi, trend yang muncul menarik lebih banyak pelabur, menyebabkan permintaan meningkat.

Terutama, mungkin terdapat beberapa fasa pengumpulan semasa aliran menaik. Kita mungkin memanggilnya fasa pengumpulan semula, di mana tren yang lebih besar berhenti dan menyatukan untuk sementara waktu, sebelum meneruskan pergerakan menaiknya.

Ketika pasaran bergerak naik, pelabur lain digalakkan untuk membeli. Akhirnya, malah masyarakat umum cukup bersemangat untuk terlibat. Pada ketika ini, permintaan jauh lebih tinggi daripada penawaran.


Pembahagian

Seterusnya, Composite Man mula mengedarkan pegangannya. Dia menjual kedudukannya yang menguntungkan kepada mereka yang memasuki pasar pada tahap akhir. Biasanya, fasa pengedaran ditandai dengan pergerakan sisi yang menyerap permintaan sehingga habis.


Trend menurun

Tidak lama selepas fasa pengedaran, pasaran mula beralih ke arah penurunan. Dengan kata lain, setelah Composite Man selesai menjual sejumlah sahamnya, dia mula mendorong pasaran ke bawah. Akhirnya, penawaran menjadi jauh lebih besar daripada permintaan, dan aliran menurun menurun.

Sama dengan aliran menaik, aliran menurun juga mungkin mempunyai fasa pengagihan semula. Ini pada dasarnya adalah penyatuan jangka pendek antara penurunan harga yang besar. Mereka juga termasuk Mati Cat Bounces atau apa yang disebut jebakan lembu, di mana beberapa pembeli terperangkap, berharap pembalikan trend yang tidak berlaku. Apabila trend menurun akhirnya berakhir, fasa pengumpulan baru bermula.

Skematik Wyckoff

Skema Pengumpulan dan Pengagihan mungkin merupakan bahagian paling popular dalam karya Wyckoff - sekurang-kurangnya dalam komuniti cryptocurrency. Model-model ini menguraikan fasa Pengumpulan dan Pengagihan menjadi beberapa bahagian yang lebih kecil. Bahagian dibahagikan kepada lima Fasa (A hingga E), bersama dengan beberapa Acara Wyckoff, yang dijelaskan secara ringkas di bawah.


Skema Pengumpulan

Apakah Kaedah Wyckoff? Adakah ia berfungsi untuk Perdagangan Binance

Fasa A

Daya jual menurun, dan aliran menurun mula perlahan. Fasa ini biasanya ditandai dengan peningkatan jumlah perdagangan. Sokongan Awal (PS) menunjukkan bahawa beberapa pembeli muncul, tetapi masih belum cukup untuk menghentikan pergerakan ke bawah.

The Selling Climax (SC) dibentuk oleh aktiviti penjualan yang sengit ketika para pelabur menyerah. Ini sering menjadi titik turun naik yang tinggi, di mana penjualan panik menghasilkan kandil dan sumbu yang besar. Penurunan yang kuat dengan cepat berubah menjadi lonjakan atau Rally Automatik (AR), kerana bekalan yang berlebihan diserap oleh pembeli. Secara umum, julat perdagangan (TR) Skema Akumulasi ditentukan oleh ruang antara SC rendah dan tinggi AR.

Seperti namanya, Ujian Sekunder (ST) berlaku apabila pasaran jatuh dekat wilayah SC, menguji sama ada aliran menurun benar-benar berakhir atau tidak. Pada ketika ini, jumlah dagangan dan turun naik pasaran cenderung lebih rendah. Walaupun ST sering membentuk rendah yang lebih tinggi dalam kaitannya dengan SC, itu tidak selalu berlaku.

Fasa B

Berdasarkan Hukum Sebab dan Akibat Wyckoff, Fasa B dapat dilihat sebagai Sebab yang membawa kepada Kesan.

Pada dasarnya, Fasa B adalah tahap penyatuan, di mana Manusia Komposit mengumpulkan jumlah aset tertinggi. Selama tahap ini, pasaran cenderung untuk menguji tahap rintangan dan tahap sokongan dalam rentang perdagangan.

Mungkin terdapat banyak Ujian Menengah (ST) semasa Fasa B. Dalam beberapa kes, mereka mungkin menghasilkan tinggi (perangkap lembu) tinggi dan rendah (perangkap beruang) yang lebih rendah berkaitan dengan SC dan AR Tahap A.

Fasa C

Fasa C Akumulasi khas mengandungi apa yang dipanggil Musim Bunga. Selalunya bertindak sebagai perangkap beruang terakhir sebelum pasaran mula membuat tahap rendah. Selama Tahap C, Composite Man memastikan bahawa ada sedikit bekalan yang tersisa di pasaran, seperti yang telah dijual.

Spring sering memecah tahap sokongan untuk menghentikan peniaga dan menyesatkan pelabur. Kami mungkin menggambarkannya sebagai percubaan terakhir untuk membeli saham pada harga yang lebih rendah sebelum aliran menaik bermula. Perangkap beruang mendorong pelabur runcit untuk melepaskan pegangan mereka.

Walau bagaimanapun, dalam beberapa kes, tahap sokongan dapat bertahan, dan Musim Semi tidak berlaku. Dengan kata lain, mungkin ada Skema Akumulasi yang menyajikan semua elemen lain tetapi tidak pada Musim Semi. Namun, keseluruhan skema masih berlaku.

Fasa D

Fasa D mewakili peralihan antara Sebab dan Kesan. Ia berada di antara zon Akumulasi (Fasa C) dan penembusan julat perdagangan (Fasa E).

Biasanya, Tahap D menunjukkan peningkatan yang ketara dalam jumlah dagangan dan turun naik. Biasanya mempunyai Sokongan Titik Terakhir (LPS), membuat rendah lebih tinggi sebelum pasaran bergerak lebih tinggi. LPS sering mendahului penembusan tahap rintangan, yang pada gilirannya membuat kenaikan yang lebih tinggi. Ini menunjukkan Tanda Kekuatan (SOS), kerana rintangan sebelumnya menjadi sokongan baru.

Walaupun terdapat istilah yang agak membingungkan, mungkin terdapat lebih dari satu LPS semasa Fasa D. Mereka sering kali meningkatkan jumlah dagangan semasa menguji barisan sokongan baru. Dalam beberapa kes, harga mungkin membuat zon penyatuan kecil sebelum secara efektif memecahkan julat perdagangan yang lebih besar dan beralih ke Fasa E.

Fasa E

Fasa E adalah peringkat terakhir Skema Akumulasi. Ini ditandai dengan penembusan julat perdagangan yang jelas, disebabkan oleh permintaan pasaran yang meningkat. Ini adalah ketika julat perdagangan dipecahkan secara berkesan, dan aliran menaik bermula.


Skema Taburan

Pada hakikatnya, Skema Pengagihan berfungsi dengan cara bertentangan dengan Akumulasi, tetapi dengan terminologi yang sedikit berbeza.
Apakah Kaedah Wyckoff? Adakah ia berfungsi untuk Perdagangan Binance
Fasa A Fasa
pertama berlaku apabila aliran menaik yang ditetapkan mulai perlahan kerana permintaan yang menurun. Penawaran Awal (PSY) menunjukkan bahawa daya jual muncul, walaupun masih belum cukup kuat untuk menghentikan pergerakan menaik. The Buy Climax (BC) kemudian dibentuk oleh aktiviti pembelian yang sengit. Ini biasanya disebabkan oleh peniaga yang tidak berpengalaman yang membeli emosi.

Seterusnya, kenaikan yang kuat menyebabkan Reaksi Automatik (AR), kerana permintaan yang berlebihan diserap oleh para pembuat pasaran. Dengan kata lain, Composite Man mula mengagihkan pegangannya kepada pembeli lewat. Ujian Sekunder (ST) berlaku ketika pasaran meninjau wilayah BC, sering membentuk tahap tinggi yang lebih rendah.

Fasa B
Fasa B Pembahagian bertindak sebagai zon penyatuan (Sebab) yang mendahului aliran menurun (Kesan). Selama fasa ini, Composite Man secara beransur-ansur menjual asetnya, menyerap dan melemahkan permintaan pasaran.

Biasanya, jalur atas dan bawah julat perdagangan diuji berkali-kali, yang mungkin termasuk perangkap bear dan bull jangka pendek. Kadang-kadang, pasaran akan bergerak di atas tahap rintangan yang dibuat oleh BC, menghasilkan ST yang juga dapat disebut Upthrust (UT).

Fasa C
Dalam beberapa kes, pasaran akan menunjukkan satu perangkap lembu terakhir setelah tempoh penggabungan. Ia dipanggil UTAD atau Upthrust After Distribution. Pada dasarnya, ini adalah kebalikan dari Musim Semi Akumulasi.

Fasa D
Fasa D sebaran hampir sama dengan gambaran akumulasi. Biasanya mempunyai Titik Bekalan Terakhir (LPSY) di tengah-tengah julat, mewujudkan tahap tinggi yang lebih rendah. Dari sudut ini, LPSY baru dibuat - sama ada di sekitar atau di bawah zon sokongan. Tanda Kelemahan (SOW) yang jelas muncul apabila pasaran pecah di bawah garis sokongan.

Tahap E
Tahap terakhir Pengedaran menandakan permulaan aliran menurun, dengan penembusan yang jelas di bawah julat perdagangan, yang disebabkan oleh dominasi penawaran terhadap permintaan yang kuat.


Adakah Kaedah Wyckoff berfungsi?

Secara semula jadi, pasaran tidak selalu mengikuti model-model ini dengan tepat. Dalam praktiknya, Skema Pengumpulan dan Pembahagian boleh berlaku dalam pelbagai cara. Sebagai contoh, beberapa keadaan mungkin Fasa B berlangsung lebih lama daripada yang dijangkakan. Atau, Ujian Musim Semi dan UTAD mungkin tidak hadir sepenuhnya.

Namun, karya Wyckoff menawarkan pelbagai teknik yang boleh dipercayai, berdasarkan banyak teori dan prinsipnya. Karya beliau sememangnya bernilai bagi ribuan pelabur, peniaga, dan penganalisis di seluruh dunia. Sebagai contoh, skema Pengumpulan dan Pengagihan mungkin berguna ketika cuba memahami kitaran umum pasaran kewangan.


Pendekatan lima langkah Wyckoff

Wyckoff juga mengembangkan pendekatan lima langkah ke pasar, yang berdasarkan pada banyak prinsip dan tekniknya. Pendek kata, pendekatan ini dapat dilihat sebagai cara untuk menerapkan pengajarannya.

Langkah 1: Tentukan arah aliran.

Apakah trend semasa dan kemana arahnya? Bagaimana hubungan antara penawaran dan permintaan?

Langkah 2: Tentukan kekuatan aset.

Seberapa kuat aset itu dalam hubungannya dengan pasaran? Adakah mereka bergerak dengan cara yang serupa atau berlawanan?

Langkah 3: Cari aset dengan Sebab yang mencukupi.

Adakah cukup alasan untuk memasuki kedudukan? Adakah Sebab itu cukup kuat yang menjadikan potensi ganjaran (Kesan) bernilai risikonya?

Langkah 4: Tentukan kemungkinan pergerakannya.

Adakah aset itu siap dipindahkan? Apakah kedudukannya dalam trend yang lebih besar? Apa cadangan harga dan isipadu? Langkah ini sering melibatkan penggunaan Ujian Jual Beli Wyckoff.

Langkah 5: Buat masa kemasukan anda.

Langkah terakhir adalah mengenai masa. Biasanya melibatkan menganalisis stok berbanding dengan pasaran umum.

Sebagai contoh, peniaga boleh membandingkan tindakan harga saham berkaitan dengan indeks SP 500. Bergantung pada kedudukan mereka dalam Skema Wyckoff individu mereka, analisis seperti itu dapat memberikan pandangan mengenai pergerakan aset seterusnya. Akhirnya, ini memudahkan pembentukan entri yang baik.

Terutama, kaedah ini berfungsi lebih baik dengan aset yang bergerak bersama dengan pasaran atau indeks umum. Walau bagaimanapun, dalam pasaran cryptocurrency, korelasi ini tidak selalu ada.

Menutup fikiran

Sudah hampir satu abad sejak penciptaannya, tetapi Kaedah Wyckoff masih digunakan secara meluas hingga kini. Ini jelas lebih dari sekadar petunjuk TA, kerana merangkumi banyak prinsip, teori, dan teknik perdagangan.

Pada hakikatnya, Kaedah Wyckoff membolehkan pelabur membuat keputusan yang lebih logik daripada bertindak berdasarkan emosi. Karya Wyckoff yang luas menyediakan pedagang dan pelabur beberapa alat untuk mengurangkan risiko dan meningkatkan peluang mereka untuk berjaya. Namun, tidak ada teknik yang sangat mudah untuk pelaburan. Seseorang harus selalu berwaspada terhadap risikonya, terutama dalam pasaran cryptocurrency yang sangat tidak stabil.
Thank you for rating.
JAWAB KOMEN Batalkan Balasan
Sila masukkan nama anda!
Sila masukkan alamat e-mel yang betul!
Sila masukkan komen anda!
Medan g-recaptcha diperlukan!

Tinggalkan komen

Sila masukkan nama anda!
Sila masukkan alamat e-mel yang betul!
Sila masukkan komen anda!
Medan g-recaptcha diperlukan!