Cara Membaca "satu isyarat lilin" Carta Candlestick

Cara Membaca
Tertanya-tanya cryptocurrency apa yang hendak dibeli, dan bila? Semasa anda meneliti aset crypto, anda mungkin menemui jenis grafik harga khas yang disebut carta candlestick. Oleh itu, ada baiknya meluangkan sedikit masa untuk mengetahui cara kerjanya.

Sama seperti grafik garis dan bar yang lebih dikenali, candlestick menunjukkan masa melintasi paksi mendatar, dan data harga pada paksi menegak. Tetapi tidak seperti grafik yang lebih sederhana, candlestick mempunyai lebih banyak maklumat. Sekali pandang, anda dapat melihat harga tertinggi dan terendah yang dilanda aset dalam jangka waktu tertentu - serta harga pembukaan dan penutupannya.

Apakah carta candlestick?

Berikut adalah contoh carta candlestick Bitcoin-USD yang sebenarnya:
Cara Membaca "satu isyarat lilin" Carta Candlestick
Candlestick memberi anda gambaran segera mengenai sama ada pergerakan harga pasaran positif atau negatif, dan sejauh mana. Jangka masa yang dinyatakan dalam kandil boleh berbeza-beza. Sebagai contoh, lalai menjadi enam jam - dengan setiap lilin mewakili potongan lima minit - tetapi pengguna dapat menetapkannya menjadi lebih lama atau lebih pendek. (Perlu juga diperhatikan: tidak seperti pasar saham, pasar crypto dibuka 24 jam sehari. Oleh itu, harga "buka" dan "tutup" adalah harga pada awal dan akhir jangka masa yang dipilih.)
Cara Membaca "satu isyarat lilin" Carta Candlestick
  • Lilin hijau menunjukkan harga naik, jadi bukaan berada di bahagian bawah badan dan penutup di bahagian atas. Lilin merah menunjukkan harga menurun, jadi bukaan di bahagian atas badan dan penutup berada di bahagian bawah.
  • Setiap lilin terdiri daripada badan dan sumbu. Badan lilin memberitahu anda berapa harga buka dan tutup semasa jangka masa lilin.
  • Garisan yang terbentang dari bahagian atas dan bawah badan adalah sumbu. Ini mewakili harga tertinggi dan terendah yang dilanda aset semasa kerangka perdagangan.


Apa yang diberitahu oleh kandil?

Candlestick dapat mendedahkan lebih dari sekadar pergerakan harga dari masa ke masa. Pedagang yang berpengalaman mencari corak untuk mengukur sentimen pasaran dan membuat ramalan mengenai arah mana pasaran mungkin menuju seterusnya. Berikut adalah beberapa jenis perkara yang mereka cari:
  • Simbol panjang di bahagian bawah lilin, misalnya, mungkin bermaksud bahawa peniaga membeli aset ketika harga jatuh, yang mungkin merupakan petunjuk yang baik bahawa aset tersebut sedang dalam perjalanan.
  • Bagaimanapun, sumbu panjang di bahagian atas lilin dapat menunjukkan bahawa peniaga ingin mengambil keuntungan - menandakan potensi penjualan besar dalam masa terdekat.
  • Sekiranya badan menduduki hampir semua lilin, dengan sumbu yang sangat pendek (atau tidak ada sumbu yang kelihatan) di kedua-dua belah pihak, itu mungkin menunjukkan sentimen yang sangat bullish (pada lilin hijau) atau sentimen yang sangat lemah (pada lilin merah).  

Memahami maksud kandil dalam konteks aset tertentu atau dalam keadaan pasaran tertentu adalah salah satu elemen strategi perdagangan yang disebut analisis teknikal - di mana pelabur berusaha menggunakan pergerakan harga masa lalu untuk mengenal pasti trend dan potensi peluang masa depan.


Cara membaca "isyarat satu lilin"

Peniaga yang beroperasi dalam jangka masa yang sangat singkat kadangkala hanya memusatkan perhatian pada satu lilin. Membiasakan diri dengan "isyarat satu lilin" ini boleh menjadi latihan yang bermanfaat sebagai pemula. Dalam gambar di bawah, anda akan menemui empat isyarat satu lilin biasa:
Cara Membaca "satu isyarat lilin" Carta Candlestick
  • A bayang-bayang panjang atas boleh menjadi penunjuk trend bearish, yang bermaksud bahawa pelabur sedang mencari untuk menjual dan mengambil keuntungan. Semakin lama bayangan atas, semakin kuat penunjuknya.
  • A bayang-bayang panjang yang lebih rendah boleh menjadi isyarat kenaikan harga, menunjukkan bahawa pelabur yang ingin membeli, dengan itu memandu harga up. Semakin lama bayangan yang lebih rendah, isyarat yang lebih dipercayai.
  • A Doji lilin tidak mempunyai badan, kerana harga buka dan tutup adalah sama. Ini biasanya dapat ditafsirkan bermaksud terdapat ketidaktentuan di pasar, dan merupakan petunjuk yang mungkin untuk pembalikan harga yang akan datang. (Mengapa "doji"? Carta candlestick pertama kali digunakan oleh peniaga beras Jepun pada abad ke-18. "Doji" bermaksud kesilapan - mungkin kerana tidak biasa harga dibuka dan ditutup di tempat yang sama.)
  • Payung mempunyai sumbu bawah yang khas. Payung merah juga dikenali sebagai tukul . Apabila anda melihat tukul, ini sering kali bermaksud bahawa aset tersebut menerima beberapa tindakan beli yang serius - dan harganya akan segera meningkat. Payung hijau, sebaliknya, mempunyai nama samaran yang tidak menyenangkan: lelaki tergantung . Mereka sering memberi isyarat bahawa penjual bersedia untuk menguangkan - membalikkan kitaran naik.

Penting untuk diperhatikan bahawa isyarat satu lilin boleh menjadi petunjuk penting, tetapi pembacaan pasaran yang tepat memerlukan pemahaman konteks yang lebih luas. Dan melihat trend dan corak dalam carta candlestick tidak mudah. Sekiranya anda tidak pasti strategi pelaburan yang tepat untuk anda, tanyakan kepada penasihat profesional.
Thank you for rating.
JAWAB KOMEN Batalkan Balasan
Sila masukkan nama anda!
Sila masukkan alamat e-mel yang betul!
Sila masukkan komen anda!
Medan g-recaptcha diperlukan!

Tinggalkan komen

Sila masukkan nama anda!
Sila masukkan alamat e-mel yang betul!
Sila masukkan komen anda!
Medan g-recaptcha diperlukan!