Cara Mengelakkan Penipuan Crypto yang paling biasa dengan Binance

Cara Mengelakkan Penipuan Crypto yang paling biasa dengan Binance
Dalam dunia hari ini, cryptocurrency anda adalah aset yang sangat berharga bagi penjenayah. Cair, mudah dibawa dan, setelah transaksi dibuat, hampir mustahil untuk mengembalikannya. Akibatnya, gelombang penipuan (kedua-duanya klasik berusia puluhan tahun dan penipuan khusus cryptocurrency) telah membanjiri dunia digital.

Dalam artikel ini, kami akan mengenal pasti beberapa penipuan cryptocurrency yang paling biasa.

1. Penipuan Giveaway Media Sosial

Sungguh mengagumkan, pada masa ini, bagaimana semua orang kelihatan begitu murah hati seperti Twitter dan Facebook. Periksa balasan tweet dengan penglibatan yang tinggi, dan anda pasti akan melihat bahawa salah satu syarikat crypto atau influencer kegemaran anda melakukan giveaway. Sekiranya anda menghantar mereka hanya 1 BNB / BTC / ETH, mereka berjanji akan mengembalikan 10x jumlah itu kepada anda! Nampaknya terlalu bagus untuk menjadi kenyataan, bukan? Malangnya, itu kerana ia berlaku. Itu adalah kaedah praktik yang baik untuk diterapkan pada banyak penipuan ini.

Tidak mungkin seseorang mengadakan pemberian hadiah yang sah yang menghendaki anda terlebih dahulu mengirim wang anda sendiri. Di media sosial, anda harus berhati-hati dengan mesej seperti ini. Mereka mungkin berasal dari akaun yang mungkin kelihatan sama dengan yang anda kenal dan sukai, tetapi ini adalah sebahagian daripada muslihat. Adapun puluhan balasan mengucapkan terima kasih atas sebab kemurahan hati mereka - mereka hanyalah akaun palsu atau bot yang digunakan sebagai sebahagian daripada penipuan pemberian hadiah.

Cukuplah untuk mengatakan, anda harus mengabaikan perkara ini. Sekiranya anda benar-benar yakin bahawa mereka sah, perhatikan profilnya dengan lebih dekat dan anda akan melihat perbezaannya. Anda akan segera menyedari bahawa pemegang Twitter atau profil Facebook adalah palsu.

Dan walaupun Binance atau mana-mana entiti lain memutuskan untuk mengadakan pemberian hadiah, yang sah tidak akan pernah meminta anda menghantar dana terlebih dahulu.

2. Skim Piramid dan Ponzi

Skema Piramid dan Ponzi sedikit berbeza, tetapi kami memasukkannya ke dalam kategori yang sama kerana kesamaannya. Dalam kedua kes tersebut, penipuan bergantung kepada peserta yang membawa ahli baru dengan janji pulangan yang luar biasa.


Skim Ponzi

Dalam skema Ponzi, anda mungkin mendengar tentang peluang pelaburan dengan keuntungan yang dijamin (ini adalah bendera merah pertama anda!). Biasanya, anda akan melihat skema ini menyamar sebagai perkhidmatan pengurusan portfolio. Sebenarnya, tidak ada formula ajaib yang berfungsi di sini - "pulangan" yang diterima hanyalah wang pelabur lain.

Penganjur akan mengambil wang pelabur dan menambahkannya ke kolam. Satu-satunya aliran masuk wang masuk ke kolam adalah dari peserta baru. Pelabur yang lebih tua dilunaskan dengan wang pelabur yang lebih baru, satu kitaran yang dapat diteruskan apabila lebih banyak pendatang baru bergabung. Penipuan itu terungkap apabila tidak ada lagi wang masuk - tidak dapat mengekalkan pembayaran kepada pelabur yang lebih tua, skema itu runtuh.

Pertimbangkan, misalnya, perkhidmatan yang menjanjikan pulangan 10% dalam sebulan. Anda boleh menyumbang $ 100. Penganjur kemudian mencari 'pelanggan' lain, yang juga melabur $ 100. Dengan menggunakan wang yang baru diperoleh ini, dia dapat membayar $ 110 pada akhir bulan. Dia kemudian perlu menarik pelanggan lain untuk bergabung, untuk membayar yang kedua. Kitaran ini berlanjutan sehingga ledakan skema yang tidak dapat dielakkan.


Skim piramid

Dalam skema piramid, ada sedikit kerja yang diperlukan oleh mereka yang terlibat. Di puncak piramid adalah penganjur. Mereka akan merekrut sebilangan orang untuk bekerja di tahap di bawah mereka, dan masing-masing orang akan merekrut jumlah orang mereka sendiri, dan lain-lain. Akibatnya, anda berakhir dengan struktur besar yang tumbuh secara eksponensial dan semakin baru tahap dibuat (maka istilah Piramid).
Cara Mengelakkan Penipuan Crypto yang paling biasa dengan Binance
Sejauh ini, kami hanya menerangkan apa yang boleh menjadi carta untuk perniagaan yang sangat besar (sah). Tetapi skema piramid berbeza dengan cara menjanjikan pendapatan untuk merekrut anggota baru. Ambil contoh di mana penganjur memberi hak kepada Alice dan Bob untuk meminta ahli baru dengan harga $ 100 setiap satu, dan mengambil potongan 50% dari pendapatan mereka yang seterusnya. Alice dan Bob boleh memberikan tawaran yang sama kepada mereka yang merekrut (mereka memerlukan sekurang-kurangnya dua orang rekrut untuk mendapatkan semula pelaburan awal mereka).

Sebagai contoh, jika Alice menjual keahlian kepada Carol dan Dan (masing-masing $ 100), dia akan tinggal dengan $ 100 kerana separuh daripada pendapatannya mesti diserahkan ke tahap di atasnya. Sekiranya Carol terus menjual keahlian, maka kita akan melihat ganjaran meningkat - Alice mendapat separuh daripada pendapatan Carol, dan penganjur mendapat separuh daripada separuh Alice.

Apabila skim piramid berkembang, anggota yang lebih tua memperoleh aliran pendapatan yang semakin meningkat apabila kos pengedaran diturunkan dari peringkat bawah ke tingkat atas. Tetapi kerana pertumbuhan eksponensial, model itu tidak dapat bertahan lama.

Kadang kala, peserta membayar hak untuk menjual produk atau perkhidmatan. Anda mungkin pernah mendengar syarikat pemasaran pelbagai peringkat (MLM) tertentu yang dituduh menjalankan skim piramid dengan cara ini.

Dalam konteks blockchain dan cryptocurrency, projek kontroversial seperti OneCoin, Bitconnect, dan PlusToken telah diserang, dengan pengguna mengambil tindakan undang-undang terhadap mereka kerana didakwa mengendalikan skim piramid.


3. Aplikasi Mudah Alih Palsu

Sangat mudah untuk mengabaikan tanda-tanda amaran pada aplikasi palsu jika anda tidak berhati-hati. Biasanya, penipuan ini akan mengarahkan pengguna memuat turun aplikasi berniat jahat - ada yang meniru yang popular.

Setelah pengguna memasang aplikasi yang berniat jahat, semuanya mungkin berfungsi seperti yang diharapkan. Walau bagaimanapun, aplikasi ini direka khas untuk mencuri cryptocurrency anda. Di ruang crypto, terdapat banyak kes di mana pengguna memuat turun aplikasi jahat yang pembangunnya menyamar sebagai syarikat crypto utama.

Dalam senario seperti itu, ketika pengguna diberi alamat untuk membiayai dompet atau menerima pembayaran, mereka sebenarnya mengirim dana ke alamat yang dimiliki oleh penipu. Sudah tentu, setelah dana dipindahkan, tidak ada butang buat asal.

Perkara lain yang menjadikan penipuan ini sangat berkesan adalah kedudukan kedudukan mereka. Walaupun merupakan aplikasi yang berniat jahat, ada yang dapat memperoleh peringkat tinggi di Apple Store atau Google Play Store, memberikan mereka kesahihan. Untuk mengelakkan jatuh cinta kepada mereka, anda hanya perlu memuat turun dari laman web rasmi atau dari pautan yang diberikan oleh sumber yang dipercayai. Anda mungkin juga ingin memeriksa kelayakan penerbit ketika menggunakan Apple Store atau Google Play Store.

4. Pancingan data

Cara Mengelakkan Penipuan Crypto yang paling biasa dengan Binance
Malah pendatang baru di ruang crypto pasti akan biasa dengan amalan phishing. Ia biasanya melibatkan penipu yang menyamar sebagai orang atau syarikat untuk mengambil data peribadi dari mangsa. Ia boleh berlaku di banyak media - telefon, e-mel, laman web palsu atau aplikasi pesanan. Penipuan aplikasi pemesejan sangat biasa berlaku di persekitaran cryptocurrency.

Tidak ada satu buku main yang boleh dipatuhi oleh penipu ketika cuba mendapatkan maklumat peribadi. Anda mungkin mendapat e-mel yang memberitahu anda tentang sesuatu yang salah dengan akaun pertukaran anda, yang memerlukan anda mengikuti pautan untuk menyelesaikan masalah. Pautan itu akan mengalihkan ke laman web palsu - serupa dengan yang asal - yang akan mendorong anda untuk log masuk. Dengan cara ini, penyerang akan mencuri bukti kelayakan anda, dan mungkin cryptocurrency anda.

Penipuan Telegram yang biasa melihat penipu itu mengintai kumpulan rasmi untuk dompet atau pertukaran crypto. Apabila pengguna melaporkan masalah dalam kumpulan ini, penipu akan menghubungi pengguna secara peribadi, menyamar sebagai sokongan pelanggan atau ahli pasukan. Dari sana, mereka akan meminta pengguna untuk berkongsi maklumat peribadi dan kata-kata mereka.

Sekiranya seseorang mengetahui kata-kata penting anda, mereka akan mendapat akses ke dana anda. Dalam keadaan apa pun mereka tidak boleh didedahkan kepada siapa pun, bahkan syarikat yang sah. Menyelesaikan masalah dengan dompet tidak memerlukan pengetahuan tentang benih anda, jadi selamat untuk menganggap bahawa sesiapa yang memintanya adalah penipu.

Berkenaan dengan pertukaran akaun, Binance juga tidak akan meminta kata laluan anda. Begitu juga dengan kebanyakan perkhidmatan lain. Langkah tindakan yang paling berhati-hati jika anda menerima komunikasi yang tidak diminta adalah tidak melibatkan diri, melainkan menghubungi pihak syarikat melalui maklumat hubungan yang tertera di laman web rasmi mereka.

Beberapa petua keselamatan lain termasuk:
  • Periksa URL laman web yang anda lawati. Taktik biasa melibatkan penipu mendaftarkan domain yang kelihatan sangat mirip dengan syarikat sebenar (misalnya, binnance.com).
  • Tandakan domain anda yang sering dikunjungi. Enjin carian secara keliru dapat memaparkan yang berniat jahat.
  • Sekiranya anda ragu-ragu mengenai mesej yang anda terima, abaikan dan hubungi perniagaan atau orang melalui saluran rasmi.
  • Tidak ada yang perlu mengetahui kunci peribadi atau frasa pilihan anda.

5. Kepentingan Bersama

Akronim DYOR - Lakukan Penyelidikan Sendiri - sering diulang di ruang cryptocurrency, dan untuk alasan yang sangat baik.

Semasa melabur, anda tidak boleh menganggap kata-kata seseorang dengan jelas mengenai cryptocurrency atau token apa yang hendak dibeli. Anda tidak pernah tahu motif sebenar mereka. Mereka mungkin dibayar untuk mempromosikan ICO tertentu atau mempunyai pelaburan besar sendiri. Ini berlaku untuk orang asing secara rawak hingga ke pengaruh dan keperibadian yang popular. Tidak ada projek yang dijamin berjaya. Sebenarnya, banyak yang akan gagal.

Untuk dapat menilai projek secara objektif, anda harus melihat gabungan faktor. Setiap orang mempunyai pendekatan mereka sendiri untuk meneliti pelaburan prospektif. Berikut adalah beberapa soalan umum untuk memulakan:
  • Bagaimana duit syiling / token diedarkan?
  • Adakah sebahagian besar bekalan tertumpu di tangan beberapa entiti?
  • Apa titik penjualan unik projek ini?
  • Apa projek lain yang melakukan perkara yang sama, dan mengapa projek ini unggul?
  • Siapa yang mengusahakan projek ini? Adakah pasukan mempunyai rekod prestasi yang kuat?
  • Seperti apa komuniti? Apa yang sedang dibina?
  • Adakah dunia sebenarnya memerlukan duit syiling / token ini?

Menutup fikiran

Pelaku yang berniat jahat tidak mempunyai kekurangan teknik untuk menyedot dana dari pengguna cryptocurrency yang tidak curiga. Untuk menghindari penipuan yang paling biasa, anda perlu terus waspada dan mengetahui skema yang digunakan oleh pihak-pihak ini. Sentiasa periksa bahawa anda menggunakan laman web / aplikasi rasmi, dan ingat: jika pelaburan terdengar terlalu bagus untuk menjadi kenyataan, mungkin itu benar.
Thank you for rating.
JAWAB KOMEN Batalkan Balasan
Sila masukkan nama anda!
Sila masukkan alamat e-mel yang betul!
Sila masukkan komen anda!
Medan g-recaptcha diperlukan!

Tinggalkan komen

Sila masukkan nama anda!
Sila masukkan alamat e-mel yang betul!
Sila masukkan komen anda!
Medan g-recaptcha diperlukan!