Cara menggunakan Bollinger Bands dalam Binance Trading

Cara menggunakan Bollinger Bands dalam Binance Trading


Apa itu Bollinger Bands?

Bollinger Bands (BB) diciptakan pada awal 1980-an oleh penganalisis kewangan dan peniaga John Bollinger. Secara umum digunakan sebagai instrumen untuk analisis teknikal (TA). Pada dasarnya, Bollinger Bands berfungsi sebagai pengukur osilator. Ini menunjukkan sama ada pasaran mempunyai turun naik yang tinggi atau rendah, serta keadaan overbought atau oversold.

Idea utama di sebalik penunjuk BB adalah untuk menyoroti bagaimana harga tersebar di sekitar nilai purata. Lebih khusus lagi, ia terdiri daripada jalur atas, jalur bawah, dan garis rata-rata bergerak tengah (juga dikenali sebagai jalur tengah). Kedua-dua jalur sisi bertindak balas terhadap tindakan harga pasaran, berkembang ketika turun naik tinggi (bergerak jauh dari garis tengah) dan berkontraksi ketika turun naik rendah (bergerak menuju garis tengah).

Rumus Bollinger Bands standard menetapkan garis tengah sebagai purata bergerak sederhana (SMA) 20 hari, sementara jalur atas dan bawah dikira berdasarkan turun naik pasaran berkaitan dengan SMA (yang disebut sebagai sisihan piawai). Tetapan standard untuk penunjuk Bollinger Bands akan kelihatan seperti ini:
  • Garis tengah: Purata bergerak sederhana (SMA) 20 hari
  • Jalur atas: SMA 20 hari + (sisihan piawai 20 hari x2)
  • Jalur bawah: SMA 20 hari - (sisihan piawai 20 hari x2)

Pengaturan mengakui tempoh 20 hari dan menetapkan jalur atas dan bawah menjadi dua sisihan piawai (x2) dari garis tengah. Ini dilakukan untuk memastikan bahawa sekurang-kurangnya 85% data harga akan bergerak di antara dua jalur ini, tetapi tetapannya dapat disesuaikan mengikut keperluan dan strategi perdagangan yang berbeza.


Bagaimana menggunakan Bollinger Bands dalam perdagangan?

Walaupun Bollinger Bands banyak digunakan di pasaran kewangan tradisional, mereka juga boleh digunakan untuk persediaan perdagangan cryptocurrency. Secara semula jadi, ada pelbagai cara untuk menggunakan dan menafsirkan indikator BB, tetapi seseorang harus menghindari menggunakannya sebagai instrumen yang berdiri sendiri, dan tidak boleh dianggap sebagai petunjuk peluang jual beli. Sebaiknya, BB harus digunakan bersama dengan petunjuk analisis teknikal yang lain.

Dengan ini, mari kita bayangkan bagaimana seseorang berpotensi menafsirkan data yang diberikan oleh penunjuk Bollinger Bands.

Sekiranya harganya naik di atas purata bergerak dan melebihi jalur Bollinger atas, mungkin selamat untuk menganggap bahawa pasaran terlalu banyak (keadaan terlebih beli). Atau jika harga menyentuh jalur atas berkali-kali, ini mungkin menunjukkan tahap rintangan yang ketara.

Sebaliknya, jika harga aset tertentu turun dengan ketara dan melebihi atau menyentuh jalur bawah berkali-kali, kemungkinan pasaran sama ada dijual berlebihan atau mendapat tahap sokongan yang kuat.

Oleh itu, peniaga boleh menggunakan BB (bersama dengan petunjuk TA lain) untuk menetapkan sasaran penjualan atau pembelian mereka. Atau hanya untuk mendapatkan gambaran umum mengenai titik-titik sebelumnya di mana pasaran menunjukkan keadaan overbought dan oversold.

Di samping itu, pengembangan dan pengecutan Bollinger Bands mungkin berguna ketika cuba meramalkan momen turun naik yang tinggi atau rendah. Jalur boleh bergerak jauh dari garis tengah kerana harga aset menjadi lebih tidak stabil (pengembangan) atau bergerak ke arahnya kerana harganya menjadi tidak stabil (pengecutan atau tekanan).

Oleh itu, Bollinger Bands lebih sesuai untuk perdagangan jangka pendek sebagai kaedah untuk menganalisis turun naik pasaran dan cuba meramalkan pergerakan yang akan datang. Sebilangan pedagang menganggap bahawa apabila jalur melebar, trend pasaran semasa mungkin mendekati tempoh penyatuan atau pembalikan arah aliran. Sebagai alternatif, apabila jalur terlalu ketat, pedagang cenderung menganggap bahawa pasaran bersiap sedia untuk melakukan pergerakan meletup.

Apabila harga pasaran bergerak ke samping, BB cenderung mengecil ke arah garis rata-rata bergerak sederhana di tengah. Biasanya (tetapi tidak selalu), tahap turun naik dan penyimpangan yang rendah mendahului pergerakan besar dan meletup, yang cenderung berlaku sebaik sahaja turun naik.

Terdapat strategi perdagangan yang dikenali sebagai Bollinger Bands Squeeze. Ini terdiri daripada mencari zon turun naik rendah yang diserlahkan oleh penguncupan BB. Strategi pemerasan bersifat neutral dan tidak memberikan pandangan yang jelas mengenai arah pasar. Jadi, peniaga biasanya menggabungkannya dengan kaedah TA yang lain, seperti garis sokongan dan rintangan.


Saluran Bollinger vs Saluran Keltner

Tidak seperti Bollinger Bands, yang berdasarkan SMA dan sisihan piawai, versi moden penunjuk Keltner Channels (KC) menggunakan Purata True Range (ATR) untuk menetapkan lebar saluran sekitar 20 hari EMA. Oleh itu, formula Keltner Channel akan kelihatan seperti ini:
  • Garis tengah: Purata bergerak eksponen 20 hari (EMA)
  • Jalur atas: EMA 20 hari + (ATR x2 10 hari)
  • Jalur bawah: EMA 20 hari - (ATR x2 10 hari)

Biasanya, Saluran Keltner cenderung lebih ketat daripada Bollinger Bands. Oleh itu, dalam beberapa kes, penunjuk KC mungkin lebih sesuai daripada BB untuk melihat pembalikan trend dan keadaan pasaran overbought / oversold (tanda lebih jelas). Juga, KC biasanya memberikan isyarat overbought dan oversold lebih awal daripada BB.

Sebaliknya, Bollinger Bands cenderung mewakili turun naik pasaran dengan lebih baik kerana pergerakan pengembangan dan penguncupan jauh lebih luas dan eksplisit jika dibandingkan dengan KC. Lebih-lebih lagi, dengan menggunakan sisihan piawai, penunjuk BB cenderung memberikan isyarat palsu, kerana lebarnya lebih besar dan, dengan demikian, lebih sukar untuk dilampaui.

Di antara keduanya, penunjuk BB adalah yang paling popular. Tetapi kedua-dua alat boleh berguna dengan cara mereka sendiri - terutama untuk persediaan perdagangan jangka pendek. Selain itu, kedua-duanya juga dapat digunakan bersama sebagai cara untuk memberikan isyarat yang lebih dipercayai.
Thank you for rating.
JAWAB KOMEN Batalkan Balasan
Sila masukkan nama anda!
Sila masukkan alamat e-mel yang betul!
Sila masukkan komen anda!
Medan g-recaptcha diperlukan!

Tinggalkan komen

Sila masukkan nama anda!
Sila masukkan alamat e-mel yang betul!
Sila masukkan komen anda!
Medan g-recaptcha diperlukan!