Cara menggunakan Trend Lines pada Binance

Cara menggunakan Trend Lines pada Binance


Apakah garis arah aliran?

Di pasaran kewangan, garis arah aliran adalah garis pepenjuru yang dilukis pada carta. Mereka menghubungkan titik data tertentu, memudahkan para chartist dan pedagang untuk memvisualisasikan pergerakan harga dan mengenal pasti trend pasaran.

Garis tren dianggap sebagai salah satu alat paling asas dalam analisis teknikal (TA). Mereka banyak digunakan dalam pasaran saham, mata wang fiat, derivatif, dan cryptocurrency.

Pada dasarnya, garis arah berfungsi seperti tahap sokongan dan rintangan tetapi diperbuat daripada pepenjuru dan bukannya garis mendatar. Oleh itu, mereka boleh mempunyai cerun positif atau negatif. Secara amnya, semakin besar kemiringan garis, semakin kuat kecenderungannya.

Kita boleh membahagikan garis aliran menjadi dua kategori asas: menaik (aliran menaik) dan menurun (aliran menurun). Seperti namanya, garis aliran menaik diambil dari kedudukan carta yang lebih rendah ke yang lebih tinggi. Ia menghubungkan dua atau lebih titik rendah, seperti yang digambarkan dalam gambar di bawah.
Cara menggunakan Trend Lines pada Binance
Sebaliknya, garis aliran menurun diambil dari kedudukan yang lebih tinggi ke kedudukan yang lebih rendah dalam carta. Ia menghubungkan dua atau lebih titik tinggi.
Cara menggunakan Trend Lines pada Binance
Jadi, perbezaan antara kedua-dua jenis garis adalah pemilihan titik yang digunakan untuk menariknya. Dalam aliran menaik, garis akan dilukis dengan menggunakan titik terendah dalam carta (iaitu, bahagian bawah candlestick membentuk rendah yang lebih tinggi). Sebaliknya, garis aliran menurun dilukis dengan menggunakan nilai tertinggi (iaitu, bahagian atas candlestick membentuk ketinggian yang lebih rendah).


Cara menggunakan garis trend

Berdasarkan tinggi dan rendahnya carta, garis trend menunjukkan di mana harga secara ringkas mencabar arah aliran yang berlaku, mengujinya, dan kemudian kembali memihak kepadanya. Garis kemudian dapat diperluas untuk mencuba dan meramalkan tahap penting di masa depan. Garis arah aliran mungkin diuji beberapa kali, tetapi selagi tidak rosak, ia dianggap sah.

Walaupun garis arah aliran dapat digunakan dalam semua jenis carta data, garis tren biasanya diterapkan pada carta kewangan (berdasarkan harga pasar). Mereka memberikan pandangan mengenai penawaran dan permintaan pasaran. Secara semula jadi, garis arah aliran menaik menunjukkan daya beli yang meningkat (permintaan lebih tinggi daripada penawaran). Garis arah aliran menurun dikaitkan dengan penurunan harga yang konsisten, menunjukkan sebaliknya (penawaran lebih tinggi daripada permintaan).

Walau bagaimanapun, jumlah dagangan juga harus dipertimbangkan dalam analisis tersebut. Sebagai contoh, jika harganya meningkat, tetapi volumenya menurun atau relatif rendah, ini dapat memberikan kesan yang salah tentang peningkatan permintaan.

Seperti disebutkan, garis arah digunakan untuk mengenal pasti tahap sokongan dan rintangan, yang merupakan dua konsep asas analisis teknikal tetapi sangat penting. Garis aliran menaik menunjukkan tahap sokongan di bawah yang harganya tidak mungkin turun. Sebaliknya, garis menurun menunjukkan tahap rintangan di atas yang harganya tidak mungkin naik.

Dengan kata lain, trend pasaran boleh dianggap tidak sah ketika tahap sokongan dan rintangan dipecahkan, sama ada ke arah bawah (untuk garis aliran menaik) atau ke arah atas (untuk garis aliran menurun). Dalam banyak kes, apabila tahap-tahap utama ini tidak dapat bertahan, pasaran cenderung berubah arah.

Namun, analisis teknikal adalah bidang subjektif, dan setiap orang mungkin menunjukkan kaedah yang sama sekali berbeza untuk melukis garis trend. Oleh itu, mungkin perlu menggabungkan banyak teknik TA, serta analisis asas untuk mengurangkan risiko.


Melukis garis arah aliran yang sah

Secara teknikal, garis arah aliran dapat menghubungkan dua titik dalam carta. Tetapi, kebanyakan ahli grafik bersetuju bahawa menggunakan tiga mata atau lebih inilah yang menjadikan garis tren menjadi sah. Dalam beberapa kes, dua titik pertama dapat digunakan untuk menentukan kecenderungan potensi, dan titik ketiga (diperpanjang di masa depan) dapat digunakan untuk menguji kesahihannya.

Oleh itu, apabila harga menyentuh garis trend tiga atau lebih kali tanpa melanggarnya, tren tersebut boleh dianggap sah. Menguji garis tren berkali-kali menunjukkan bahawa mungkin trend itu bukan kebetulan semata-mata disebabkan oleh turun naik harga.


Tetapan skala

Selain memilih titik yang cukup untuk membuat garis arah aliran yang sah, penting untuk mempertimbangkan tetapan yang tepat ketika menggambarnya. Antara tetapan carta yang paling penting adalah tetapan skala.

Dalam carta kewangan, skala berkaitan dengan cara perubahan harga ditunjukkan. Dua skala yang paling popular adalah aritmetik dan separa logaritma (separa log). Pada carta aritmetik, perubahan dinyatakan sama ketika harga bergerak naik atau turun paksi-Y. Sebaliknya, carta separa log menyatakan variasi dari segi peratusan.

Sebagai contoh, perubahan harga dari $ 5 hingga $ 10 akan meliputi jarak yang sama pada carta aritmetik dengan yang dari $ 120 hingga $ 125. Namun, pada carta separa log, keuntungan 100% ($ 5 hingga $ 10) akan menempati bahagian carta yang jauh lebih besar, berbanding kenaikan 4% dari pergerakan $ 120 hingga $ 125.

Penting untuk mempertimbangkan tetapan skala ketika melukis garis trend. Setiap jenis carta boleh menghasilkan tinggi dan rendah yang berbeza dan, dengan itu, garis arah aliran yang sedikit berbeza.


Menutup fikiran

Walaupun mereka adalah alat yang berguna untuk analisis teknikal, garis arah aliran jauh dari mudah. Pemilihan titik yang digunakan untuk melukis garis trend akan mempengaruhi sejauh mana mereka tepat menggambarkan kitaran pasaran dan trend sebenar, menjadikannya agak subjektif.

Sebagai contoh, sebilangan ahli grafik melukis garis trend berdasarkan badan candlestick, tanpa mengira sumbat. Yang lain lebih suka melukis garis mengikut tinggi dan bawah sumbu.

Oleh itu, penting untuk menggunakan garis arah bersamaan dengan alat dan petunjuk grafik. Contoh penting penunjuk TA lain termasuk Ichimoku Clouds, Bollinger Bands (BB), MACD, Stochastic RSI, RSI, dan purata bergerak.
Thank you for rating.
JAWAB KOMEN Batalkan Balasan
Sila masukkan nama anda!
Sila masukkan alamat e-mel yang betul!
Sila masukkan komen anda!
Medan g-recaptcha diperlukan!

Tinggalkan komen

Sila masukkan nama anda!
Sila masukkan alamat e-mel yang betul!
Sila masukkan komen anda!
Medan g-recaptcha diperlukan!