Panduan Permulaan untuk Corak Carta Klasik

Panduan Permulaan untuk Corak Carta Klasik

Apakah corak carta klasik?

Terdapat banyak cara yang berbeza untuk menganalisis pasaran kewangan menggunakan analisis teknikal (TA) . Sebilangan peniaga akan menggunakan penunjuk dan pengayun , sementara yang lain akan mendasarkan analisis mereka hanya pada tindakan harga.

Carta candlestick memberikan gambaran sejarah harga dari masa ke masa. Ideanya adalah bahawa dengan mengkaji tindakan harga sejarah aset, corak berulang dapat muncul. Corak candlestick dapat menceritakan kisah berguna mengenai aset yang dipetakan, dan banyak pedagang akan berusaha memanfaatkannya di pasaran saham, forex, dan cryptocurrency .

Beberapa contoh corak yang paling biasa disebut secara kolektif sebagai corak carta klasik. Ini adalah beberapa corak yang paling terkenal di luar sana, dan banyak peniaga melihatnya sebagai petunjuk perdagangan yang boleh dipercayai. Kenapa begitu? Bukankah berdagang dan melabur untuk mencari kelebihan dalam sesuatu yang orang lain telah terlepas pandang? Ya, tetapi juga mengenai psikologi orang ramai . Oleh kerana corak teknikal tidak terikat dengan prinsip saintifik atau undang-undang fizikal, keberkesanannya sangat bergantung pada jumlah peserta pasaran yang memperhatikannya.

Bendera

Bendera adalah kawasan penyatuan yang bertentangan dengan arah aliran jangka panjang dan berlaku setelah pergerakan harga yang tajam. Sepertinya bendera di tiang bendera, di mana tiang adalah gerakan impuls, dan bendera adalah kawasan penyatuan.

Bendera boleh digunakan untuk mengenal pasti kemungkinan berlanjutannya tren. The jumlah mengiringi pola juga penting. Sebaik-baiknya, pergerakan impuls harus berlaku pada volume tinggi, sementara fasa penggabungan harus mempunyai volume yang lebih rendah dan menurun.

Bendera lembu

Panduan Permulaan untuk Corak Carta Klasik

Bendera bull berlaku dalam aliran menaik, mengikuti pergerakan tajam ke atas, dan biasanya diikuti oleh penerusan lebih jauh ke arah atas.

Bendera beruang

Panduan Permulaan untuk Corak Carta Klasik

Bendera beruang berlaku dalam aliran menurun, mengikuti pergerakan tajam ke bawah, dan biasanya diikuti oleh penerusan lebih jauh ke arah penurunan.

Umat

Panduan Permulaan untuk Corak Carta Klasik

Panji pada dasarnya adalah varian bendera di mana kawasan penyatuan mempunyai garis arah aliran yang lebih banyak, lebih kurang sama dengan segitiga. Panji-panji adalah formasi neutral; tafsirannya sangat bergantung pada konteks corak.

Segitiga

Segitiga adalah corak carta yang dicirikan oleh julat harga yang saling berpadu yang biasanya diikuti oleh kelanjutan trend. Segitiga itu sendiri menunjukkan jeda dalam tren yang mendasari tetapi mungkin menunjukkan pembalikan atau kesinambungan.

Segitiga menaik

Panduan Permulaan untuk Corak Carta Klasik

Segitiga menaik terbentuk ketika terdapat kawasan rintangan mendatar dan garis arah aliran meningkat yang melintasi rangkaian rendah yang lebih tinggi. Pada asasnya, setiap kali harga melambung dari rintangan mendatar , pembeli masuk dengan harga yang lebih tinggi, mewujudkan tahap rendah yang lebih tinggi. Oleh kerana ketegangan sedang meningkat di kawasan rintangan, jika harga akhirnya menerobosnya, cenderung diikuti oleh lonjakan cepat dengan volume tinggi . Oleh itu, segitiga menaik adalah corak kenaikkan.

Segitiga menurun

Panduan Permulaan untuk Corak Carta Klasik

Segitiga menurun adalah kebalikan dari segitiga menaik. Ini terbentuk ketika terdapat kawasan sokongan mendatar dan garis arah aliran jatuh melintasi serangkaian ketinggian rendah. Dengan cara yang sama dengan segitiga menaik, setiap kali harga melonjak dari sokongan mendatar , penjual masuk dengan harga yang lebih rendah, mewujudkan harga yang lebih tinggi. Biasanya, jika harga menembusi kawasan sokongan mendatar, diikuti oleh kenaikan pantas dengan kelantangan tinggi . Ini menjadikannya corak penurunan harga.

Segitiga simetri

Panduan Permulaan untuk Corak Carta Klasik

Segitiga simetri dilukis oleh garis tren atas yang jatuh dan garis tren yang lebih rendah yang naik, kedua-duanya berlaku pada cerun yang hampir sama. Segitiga simetri bukan merupakan corak kenaikan atau penurunan, kerana penafsirannya sangat bergantung pada konteks (iaitu, trend yang mendasari). Dengan sendirinya, ia dianggap sebagai corak netral, hanya mewakili tempoh penyatuan.

Baji

Baji dibuat dengan menyatukan garis arah aliran , yang menunjukkan tindakan mengetatkan harga. Garis arah aliran, dalam kes ini, menunjukkan bahawa tahap tinggi dan rendah sama ada naik atau turun pada kadar yang berbeza.

Ini mungkin bermaksud bahawa pembalikan akan berlaku, kerana trend yang mendasari semakin lemah. Pola baji mungkin disertai dengan penurunan volume, juga menunjukkan bahawa tren mungkin kehilangan momentum .

Baji yang meningkat

Panduan Permulaan untuk Corak Carta Klasik

Baji meningkat adalah corak pembalikan penurunan. Ini menunjukkan bahawa ketika harga semakin menguat, aliran menaik semakin lemah dan lemah, dan akhirnya dapat menembus garis tren yang lebih rendah .

Baji jatuh

Panduan Permulaan untuk Corak Carta Klasik

Baji jatuh adalah corak pembalikan kenaikkan harga. Ini menunjukkan bahawa ketegangan semakin meningkat seiring dengan penurunan harga dan garis trend semakin ketat. Baji yang jatuh sering menyebabkan pelarian ke arah atas dengan pergerakan dorongan.

Bahagian atas berganda dan bahagian bawah berganda

Bahagian atas dan bahagian bawah berganda adalah corak yang berlaku ketika pasaran bergerak sama ada dalam bentuk M atau W. Perlu diperhatikan bahawa corak ini mungkin berlaku walaupun titik harga yang berkaitan sama persis tetapi saling berdekatan.

Biasanya, dua titik rendah atau tinggi harus disertai dengan isipadu yang lebih tinggi daripada corak yang lain.

Bahagian atas berganda

Panduan Permulaan untuk Corak Carta Klasik

Bahagian atas berganda adalah corak pembalikan penurunan di mana harganya mencapai tinggi dua kali dan tidak dapat menembusi lebih tinggi pada percubaan kedua. Pada masa yang sama, kemunduran antara dua bahagian atas mestilah sederhana. Pola disahkan sebaik sahaja harga melanggar tahap penurunan semula antara kedua-dua bahagian atas.

Bahagian bawah berganda

Panduan Permulaan untuk Corak Carta Klasik

Bahagian bawah berganda adalah corak pembalikan kenaikkan harga di mana harga kekal rendah dua kali dan akhirnya berlanjutan dengan tinggi yang lebih tinggi. Begitu juga dengan bahagian atas ganda, lantunan antara kedua-dua tahap rendah mestilah sederhana. Pola disahkan sebaik sahaja harganya mencapai tinggi lebih tinggi daripada bahagian atas lantunan antara kedua-dua rendah.

Kepala dan bahu

Panduan Permulaan untuk Corak Carta Klasik

Kepala dan bahu adalah corak pembalikan bearish dengan garis dasar (garis leher) dan tiga puncak. Dua puncak sisi kira-kira berada pada tahap harga yang sama, sedangkan puncak tengah harus lebih tinggi daripada dua yang lain. Coraknya disahkan setelah harga melanggar sokongan garis leher.

Kepala dan bahu terbalik

Panduan Permulaan untuk Corak Carta Klasik

Seperti namanya, ini adalah kebalikan dari kepala dan bahu dan dengan demikian, ini menunjukkan pembalikan kenaikkan harga. Kepala dan bahu terbalik terbentuk apabila harga jatuh ke paras terendah yang lebih rendah dalam aliran menurun, kemudian melantun dan mencari sokongan pada tahap yang hampir sama dengan tahap rendah pertama. Coraknya disahkan sebaik sahaja harga melanggar ketahanan garis leher dan terus meningkat.

Menutup fikiran

Corak carta klasik adalah antara corak TA yang paling terkenal . Namun, seperti metode analisis pasar, mereka tidak boleh dilihat secara terpisah. Apa yang berfungsi dengan baik dalam persekitaran pasaran tertentu mungkin tidak berfungsi di pasaran yang lain. Oleh itu, adalah amalan yang baik untuk mencari pengesahan, sementara menjalankan pengurusan risiko yang betul .

Thank you for rating.
JAWAB KOMEN Batalkan Balasan
Sila masukkan nama anda!
Sila masukkan alamat e-mel yang betul!
Sila masukkan komen anda!
Medan g-recaptcha diperlukan!

Tinggalkan komen

Sila masukkan nama anda!
Sila masukkan alamat e-mel yang betul!
Sila masukkan komen anda!
Medan g-recaptcha diperlukan!