Panduan untuk Analisis Fundamental Cryptocurrency

Panduan untuk Analisis Fundamental Cryptocurrency

ELI5

Analisis asas kripto melibatkan menyelami maklumat yang tersedia mengenai aset kewangan. Sebagai contoh, anda mungkin melihat kes penggunaannya, jumlah orang yang menggunakannya, atau pasukan di belakang projek tersebut.

Matlamat anda adalah untuk membuat kesimpulan sama ada aset tersebut dinilai terlalu tinggi atau tidak dinilai. Pada tahap itu, anda boleh menggunakan pandangan anda untuk memberitahu kedudukan perdagangan anda.

Kandungan

  • Pengenalan
  • Apakah analisis asas (FA)?
  • Masalah dengan analisis asas kripto
  • Metrik dalam rantaian
    • Kiraan transaksi
    • Nilai urus niaga
    • Alamat aktif
    • Bayaran dibayar
    • Nilai Hash dan jumlahnya dipertaruhkan
  • Sukatan projek
    • Kertas putih
    • Pasukan
    • Pesaing
    • Tokenomics dan sebaran awal
  • Sukatan kewangan
    • Permodalan pasaran
    • Kecairan dan isi padu
    • Mekanisme bekalan
  • Menggabungkan metrik dan membuat penunjuk FA
  • Menutup fikiran

Pengenalan

Memperdagangkan aset sebagai cryptocurrency ascryptable memerlukan beberapa kemahiran. Memilih strategi, memahami dunia perdagangan yang luas, dan menguasai analisis teknikal dan asas adalah amalan yang disertakan dengan keluk pembelajaran.

Untuk analisis teknikal, beberapa kepakaran dapat diwarisi dari pasaran kewangan yang lama. Banyak peniaga kripto menggunakan petunjuk teknikal yang sama seperti dalam perdagangan Forex, saham, dan komoditi. Alat seperti RSI, MACD, dan Bollinger Bands berusaha untuk meramalkan tingkah laku pasaran tanpa mengira aset yang diperdagangkan. Oleh itu, alat analisis teknikal ini juga sangat popular di ruang cryptocurrency.

Dalam analisis asas cryptocurrency, walaupun pendekatannya serupa dengan yang digunakan di pasaran warisan, anda tidak benar-benar menggunakan alat yang telah dicuba untuk menilai aset crypto. Untuk menjalankan FA dalam mata wang kripto, kita perlu memahami dari mana nilai itu diperoleh.

Dalam artikel ini, kami akan berusaha mengenal pasti metrik yang dapat digunakan untuk membuat petunjuk anda sendiri.

Apakah analisis asas (FA)?

Analisis fundamental (FA) adalah pendekatan yang digunakan oleh pelabur untuk menentukan nilai intrinsik aset atau perniagaan. Dengan melihat sebilangan faktor dalaman dan luaran, tujuan utama mereka adalah untuk menentukan sama ada aset atau perniagaan tersebut dinilai terlalu tinggi atau tidak dinilai. Mereka kemudian dapat memanfaatkan maklumat tersebut untuk memasuki atau keluar dari posisi secara strategis.

Analisis teknikal juga menghasilkan data perdagangan yang berharga, tetapi menghasilkan pandangan yang berbeza. Pengguna TA percaya mereka dapat meramalkan pergerakan harga masa depan berdasarkan prestasi aset masa lalu. Ini dicapai dengan mengenal pasti corak corong dan mengkaji petunjuk penting.

Penganalisis asas tradisional biasanya melihat metrik perniagaan untuk mengetahui apa yang mereka anggap sebagai nilai sebenarnya. Petunjuk yang digunakan merangkumi tahun per saham (berapa banyak keuntungan yang diperoleh syarikat bagi setiap saham tertunggak), atau nisbah harga-ke-buku (bagaimana pelabur menilai syarikat berbanding nilai bukunya). Mereka mungkin melakukan ini untuk beberapa perniagaan dalam niche, misalnya, untuk mengetahui bagaimana prospek pelaburan mereka dalam hubungannya dengan yang lain.

Untuk pengenalan yang lebih komprehensif untuk analisis fundamental, lihat Apa itu Analisis Fundamental?

Masalah dengan analisis asas kripto

Rangkaian cryptocurrency tidak dapat dinilai melalui lensa yang sama dengan perniagaan tradisional. Sekiranya ada, penawaran yang lebih terdesentralisasi seperti Bitcoin (BTC) lebih dekat dengan komoditi. Tetapi walaupun dengan cryptocurrency yang lebih berpusat (seperti yang dikeluarkan oleh organisasi), petunjuk FA tradisional tidak dapat memberitahu kita banyak.

Oleh itu, kita perlu mengalihkan perhatian kita ke kerangka kerja yang berbeza. Langkah pertama dalam proses itu adalah mengenal pasti sukatan yang kuat. Oleh yang kuat, kita bermaksud yang tidak mudah dipermainkan. Bilangan pengikut Twitter atau pengguna Telegram / Reddit mungkin bukan metrik yang baik, misalnya, kerana mudah membuat akaun palsu atau membeli pertunangan di media sosial.

Penting untuk diperhatikan bahawa tidak ada satu pun ukuran yang dapat memberi kita gambaran lengkap mengenai rangkaian yang sedang dinilai. Kami dapat melihat jumlah alamat aktif di ablockchain dan melihat bahawa ia telah meningkat secara mendadak. Tetapi itu tidak banyak memberitahu kita dengan sendirinya. Untuk semua yang kita tahu, itu boleh menjadi pelakon mandiri yang memindahkan wang berulang-ulang kepada mereka dengan alamat baru setiap kali.

Pada bahagian berikut, perhatikan tiga kategori metrik FA crypto FA: metrik on-chain , metrik projek , dan metrik kewangan . Senarai ini tidak lengkap, tetapi semestinya memberi kita asas yang baik untuk penciptaan petunjuk seterusnya.

Metrik dalam rantaian

Panduan untuk Analisis Fundamental Cryptocurrency

Metrik dalam rantai adalah metrik yang dapat diperhatikan dengan melihat data yang disediakan oleh blockchain. Kita boleh melakukan ini sendiri dengan menjalankan anod untuk rangkaian yang diinginkan dan kemudian mengeksport data, tetapi itu memakan masa dan mahal. Terutama jika hanya mempertimbangkan pelaburan, dan tidak mahu membuang masa atau sumber daya usaha.

Penyelesaian yang lebih mudah adalah dengan menarik maklumat dari laman web atau API yang direka khusus untuk tujuan memberitahu keputusan pelaburan. Sebagai contoh, analisis rantai CoinMarketCapson mengenai Bitcoin memberi kami pelbagai maklumat. Sumber tambahan termasuk Carta Data Coinmetrics atau laporan projek Penyelidikan Kewangan.

Kiraan transaksi

Jumlah transaksi adalah ukuran aktiviti yang baik yang berlaku di rangkaian. Dengan memetakan nombor untuk jangka masa yang ditetapkan (atau dengan menggunakan purata bergerak), kita dapat melihat bagaimana aktiviti berubah dari masa ke masa.

Perhatikan bahawa metrik ini harus ditangani dengan berhati-hati. Seperti alamat aktif, kami tidak dapat memastikan bahawa hanya ada satu pihak yang memindahkan dana antara dompet mereka sendiri untuk meningkatkan aktiviti di rantai.

Nilai urus niaga

Untuk tidak keliru dengan jumlah transaksi, nilai transaksi memberitahu kita berapa banyak nilai yang telah ditransaksikan dalam suatu jangka waktu. Sebagai contoh, jika sejumlah transaksi TenEthereum, bernilai $ 50 setiap satu, dikirim pada hari yang sama, kita akan mengatakan bahawa jumlah transaksi harian adalah $ 500. Kami dapat mengukurnya dalam mata wang fiat seperti USD, atau kami dapat mengukurnya dalam protokol unit asli (ETH).

Alamat aktif

Alamat aktif adalah alamat blockchain yang aktif dalam jangka masa tertentu. Pendekatan untuk mengira ini berbeza, tetapi kaedah yang popular adalah dengan menghitung pengirim dan penerima setiap transaksi dalam jangka masa yang ditetapkan (misalnya, hari, minggu, atau bulan). Beberapa juga memeriksa jumlah alamat unik secara kumulatif, yang bermaksud bahawa mereka mengesan jumlah dari masa ke masa.

Bayaran dibayar

Mungkin lebih penting bagi beberapa aset crypto daripada yang lain, yuran yang dibayar dapat memberitahu kita tentang permintaan untuk ruang blok. Kami boleh menganggapnya seperti tawaran pada lelongan: pengguna saling bersaing untuk memasukkan urus niaga mereka tepat pada masanya. Mereka yang menawar lebih tinggi akan melihat urus niaga mereka disahkan (ditambang) lebih awal, sementara mereka yang menawar lebih rendah perlu menunggu lebih lama.

Untuk cryptocurrency dengan jadual pelepasan yang menurun, ini adalah metrik yang menarik untuk dikaji. Rangkaian blok ProPro of Work (PoW) utama memberikan ganjaran terbengkalai. Dalam beberapa, terdiri dari subsidi blok dan biaya transaksi. The subsidi blok berkurangan dari semasa ke semasa (dalam acara-acara seperti pengurangan separuh Bitcoin).

Oleh kerana kos untuk menambang cenderung meningkat dari masa ke masa, tetapi subsidi blok perlahan-lahan dikurangkan, masuk akal bahawa yuran transaksi perlu meningkat. Jika tidak, pelombong akan beroperasi dengan kerugian dan mula melepaskan rangkaian. Ini memberi kesan buruk terhadap keselamatan rantai.

Nilai Hash dan jumlahnya dipertaruhkan

Blockchains hari ini menggunakan banyak algoritma konsensus yang berbeza, masing-masing dengan mekanisme tersendiri. Memandangkan ini memainkan peranan penting dalam mengamankan jaringan, menyelami data yang ada di sekitarnya dapat terbukti berharga untuk analisis fundamental.

Kadar hash sering digunakan sebagai ukuran kesihatan rangkaian dalam cryptocurrency Proof of Work. Semakin tinggi kadar hash, semakin sukar untuk berjaya menyerang serangan 51%. Tetapi peningkatan dari masa ke masa juga dapat menunjukkan peningkatan minat dalam perlombongan, mungkin disebabkan oleh overhead yang murah dan keuntungan yang lebih tinggi. Sebaliknya, penurunan kadar hash menunjuk kepada pelombong yang berada di luar talian (penambang kapitulasi) kerana tidak lagi menguntungkan bagi mereka untuk mengamankan rangkaian.

Faktor-faktor yang dapat mempengaruhi keseluruhan kos perlombongan termasuk harga semasa aset, jumlah transaksi yang diproses, dan bayaran yang harus dibayar, untuk menyebutkan beberapa. Sudah tentu, kos langsung perlombongan (elektrik, kuasa pengkomputeran) juga merupakan pertimbangan penting.

Staking (contohnya InProof of Stake) adalah konsep lain yang berkaitan dengan teori permainan serupa dengan perlombongan PoW. Walaupun mekanisme, ia berfungsi berbeza. Idea asasnya ialah pengguna mempertaruhkan pegangan mereka sendiri untuk mengambil bahagian dalam pengesahan blok. Dengan demikian, kita dapat melihat jumlah yang dipertaruhkan pada waktu tertentu untuk mengukur minat (atau kekurangannya).

Sukatan projek

Panduan untuk Analisis Fundamental Cryptocurrency

Apabila metrik rantai berkaitan dengan data blockchain yang dapat dilihat, metrik projek melibatkan pendekatan kualitatif yang melihat kepada faktor seperti prestasi pasukan (jika ada), kertas putih, dan peta jalan yang akan datang.

Kertas putih

Sangat disarankan agar anda membaca buku putih mana-mana projek sebelum melabur. Ini adalah dokumen teknikal yang memberi kita gambaran keseluruhan projek cryptocurrency. Buku putih yang baik harus menentukan tujuan rangkaian, dan dengan idealnya memberi kita gambaran mengenai:

  • Teknologi yang digunakan (adakah sumber terbuka?)
  • Kes penggunaan yang bertujuan untuk memenuhi
  • Peta jalan untuk peningkatan dan ciri baru
  • Skim bekalan dan pengedaran fortoin ortoken

Adalah bijak untuk merujuk maklumat ini dengan perbincangan projek. Apa kata orang lain mengenainya? Adakah terdapat bendera merah yang dinaikkan? Adakah matlamat kelihatan realistik?

Pasukan

Sekiranya terdapat pasukan tertentu di sebalik rangkaian cryptocurrency, catatan rekod anggotanya dapat mendedahkan sama ada pasukan itu mempunyai kemahiran yang diperlukan untuk menjayakan projek tersebut. Adakah ahli telah menjalankan usaha yang berjaya dalam industri ini sebelum ini? Adakah kepakaran mereka mencukupi untuk mencapai pencapaian yang diunjurkan? Adakah mereka terlibat dalam projek atau penipuan yang boleh dipersoalkan?

Sekiranya tidak ada pasukan, seperti apa komuniti pemaju? Sekiranya projek tersebut mempunyai publicGitHub, periksa untuk melihat berapa banyak penyumbang dan berapa banyak aktiviti yang ada. Koin yang perkembangannya tetap mungkin lebih menarik daripada yang syilingnya belum dikemas kini dalam dua tahun.

Pesaing

Buku putih yang kuat akan memberi kita idea mengenai kes penggunaan aset kripto yang disasarkan. Pada tahap ini, penting untuk mengenal pasti projek yang bersaing dengannya, serta infrastruktur warisan yang ingin digantinya.

Sebaik-baiknya, analisis asas ini harus sama teliti. Aset mungkin kelihatan menarik dengan sendirinya, tetapi petunjuk yang sama yang berlaku untuk aset crypto yang serupa dapat menunjukkan aset kita lebih lemah daripada yang lain.

Tokenomics dan sebaran awal

Beberapa projek createtokens sebagai penyelesaian mencari masalah. Bukan untuk mengatakan bahawa projek itu sendiri tidak dapat dilaksanakan, tetapi token yang berkaitan mungkin tidak begitu berguna dalam konteks ini. Oleh itu, penting untuk menentukan sama ada token itu mempunyai kegunaan sebenar. Oleh itu, sama ada utiliti itu adalah sesuatu yang akan diakui oleh pasaran yang lebih luas, dan seberapa besar nilai utiliti tersebut.

Faktor penting lain yang perlu dipertimbangkan dalam hal ini adalah bagaimana dana tersebut mula diedarkan. Adakah melalui anICO atauIEO, atau bolehkah pengguna memperolehnya dengan menambang? Dalam kes yang pertama, kertas putih harus menggariskan berapa yang disimpan untuk pengasas dan pasukan, dan berapa banyak yang akan tersedia untuk pelabur. Dalam kes yang kedua, kita boleh melihat kepada bukti pencipta aset premining (perlombongan pada rangkaian sebelum mengumumkan yang).

Berfokus pada pengedaran mungkin memberi kita idea tentang sebarang risiko yang ada. Sebagai contoh, jika sebagian besar penawaran hanya dimiliki oleh beberapa pihak, kita mungkin akan sampai pada kesimpulan bahawa ini adalah pelaburan yang berisiko, kerana pihak-pihak tersebut akhirnya dapat memanipulasi pasar.

Sukatan kewangan

Panduan untuk Analisis Fundamental Cryptocurrency

Maklumat mengenai bagaimana aset ini diperdagangkan, apa yang diperdagangkan sebelumnya, kecairan, dan lain-lain semuanya sangat berguna dalam analisis asas. Walau bagaimanapun, metrik menarik lain yang mungkin termasuk dalam kategori ini adalah metrik yang mementingkan ekonomi dan insentif protokol aset crypto.

Permodalan pasaran

Permodalan pasaran (atau nilai rangkaian ) dikira dengan mengalikan penawaran yang beredar dengan harga semasa. Pada asasnya, ia mewakili kos hipotesis untuk membeli setiap unit aset kripto yang tersedia (dengan andaian tidak ada slip).

Dengan sendirinya, permodalan pasaran boleh mengelirukan. Secara teori, mudah untuk mengeluarkan token yang tidak berguna dengan bekalan sepuluh juta unit. Sekiranya salah satu daripada token tersebut diperdagangkan dengan harga $ 1, maka pasaran akan menjadi $ 10 juta. Penilaian ini jelas diputarbelitkan tanpa cadangan nilai yang kuat, tidak mungkin pasaran yang lebih luas berminat dengan token tersebut.

Pada catatan yang berkaitan, mustahil untuk benar-benar menentukan berapa banyak unit yang beredar untuk cryptocurrency atau token tertentu. Koin dapat dibakar, kunci dapat hilang, dan dana hanya dapat dilupakan. Yang kita lihat sebaliknya adalah pendekatan yang cuba menapis duit syiling yang tidak lagi beredar.

Walaupun demikian, kapitalisasi pasar digunakan secara meluas untuk mengetahui potensi pertumbuhan jaringan. Sebilangan pelabur crypto melihat duit syiling bermodal kecil cenderung tumbuh berbanding dengan yang besar Yang lain percaya cap besar mempunyai kesan rangkaian yang lebih kuat, dan, oleh itu, berpeluang lebih baik daripada cap kecil yang belum ditubuhkan.

Kecairan dan isi padu

Kecairan adalah ukuran seberapa mudah aset dapat dibeli atau dijual. Aset cair adalah aset yang tidak mempunyai masalah menjual pada harga dagangannya. Konsep yang berkaitan adalah konsep pasar cair , yang merupakan pasaran kompetitif yang dibanjiri dengan banyak permintaan (yang membawa kepada penyebaran permintaan yang lebih ketat)

Masalah yang mungkin kita hadapi dengan pasaran tidak likuid ialah tidak dapat menjual aset kita dengan harga yang berpatutan. Ini memberitahu bahawa tidak ada pembeli yang bersedia melakukan perdagangan, meninggalkan kami dengan dua pilihan: turunkan permintaan atau tunggu kecairan meningkat.

Jumlah dagangan adalah petunjuk yang dapat membantu kita menentukan kecairan. Ini dapat diukur dengan beberapa cara dan berfungsi untuk menunjukkan berapa nilai yang telah diperdagangkan dalam jangka waktu tertentu. Biasanya, carta memaparkan jumlah dagangan harian (dalam mata wang asli atau dalam dolar).

Memahami kecairan dapat membantu dalam konteks analisis fundamental. Pada akhirnya, ia bertindak sebagai petunjuk minat pasaran terhadap prospek pelaburan.

Mekanisme bekalan

Bagi sesetengah orang, mekanisme pembekalan duit syiling atau token adalah beberapa sifat paling menarik dari sudut pelaburan. Memang, model seperti nisbah Stock-to-Flow (S2F) semakin popular di kalangan penyokong Bitcoin.

Penawaran maksimum, bekalan yang beredar, dan kadar inflasi dapat memberitahu keputusan. Sebilangan syiling mengurangkan jumlah unit baru yang mereka hasilkan dari masa ke masa, menjadikannya menarik bagi pelabur yang percaya permintaan untuk unit baru akan melebihi ketersediaannya.

Sebaliknya, pelabur yang berlainan mungkin melihat had yang dikuatkuasakan sebagai kerosakan dalam jangka masa panjang. Kebimbangan tersebut mungkin disebabkan oleh ketidakpatuhan penggunaan syiling / token kerana pengguna memilih untuk tidak menggunakannya. Kritikan lain adalah bahawa ia memberi penghargaan yang tidak proporsional kepada pengguna awal, sedangkan kebijakan inflasi yang stabil akan lebih adil bagi pendatang baru.

Menggabungkan metrik dan membuat penunjuk FA

Sekarang setelah kita membiasakan diri dengan beberapa langkah asas, mari kita bincangkan menggabungkannya untuk lebih memahami kesihatan kewangan aset yang dihadapi. Mengapa ini? Seperti yang telah kami jelaskan di bahagian sebelumnya, terdapat kekurangan pada setiap metrik. Tambahan pula, jika anda hanya melihat koleksi nombor untuk setiap projek cryptocurrency, anda akan melihat banyak maklumat penting. Pertimbangkan senario berikut:

Duit syiling A

Duit syiling B

Permodalan Pasaran

$ 100,000,000

$ 5,000,000

Kiraan transaksi (6 bulan)

20,000,000

40,000,000

Purata nilai transaksi (6juta)

$ 50

$ 100

Alamat aktif (6 bulan)

30,000

2,000

Secara berasingan, alamat aktif tidak memberitahu apa-apa yang penting jika kita membandingkan kedua persembahan tersebut. Kita pasti dapat mengatakan bahawa Coin A mempunyai alamat yang lebih aktif dalam enam bulan terakhir daripada Coin B , tetapi itu jauh dari analisis yang komprehensif. Bagaimana angka ini berkaitan dengan cap pasaran? Atau jumlah transaksi?

Pendekatan yang lebih bijaksana adalah dengan membuat beberapa jenis nisbah yang dapat kita terapkan pada beberapa statistik Coin A , kemudian membandingkannya dengan nisbah yang sama yang digunakan pada Coin B s. Dengan cara itu, tidak membandingkan setiap metrik setiap duit syiling secara membuta tuli. Sebagai gantinya, kita boleh membuat standard untuk menilai syiling secara bebas.

Sebagai contoh, kami mungkin memutuskan bahawa hubungan antara cap pasar dan jumlah transaksi jauh lebih jelas daripada cap pasaran sahaja. Dalam kes ini, kita mungkin membahagikan cap pasaran dengan jumlah transaksi. Untuk Coin A , kami berakhir dengan nisbah 5, dan untuk Coin B nisbah kami adalah 0.125.

Mengikut nisbah ini sahaja, kita mungkin berpendapat bahawa Coin B lebih bernilai secara intrinsik daripada Coin A kerana jumlah yang dikira lebih rendah. Apa yang bermakna adalah bahawa terdapat jumlah yang lebih tinggi transaksi berhubung dengan cap pasaran pada Syiling B . Oleh itu, nampaknya Coin B mempunyai lebih banyak utiliti, atau Coin A dinilai terlalu tinggi.

Kedua-dua pemerhatian ini tidak boleh ditafsirkan sebagai nasihat pelaburan, ini hanyalah contoh bagaimana kita dapat melukis sekeping gambar yang lebih besar. Tanpa memahami tujuan projek dan fungsi syiling, anda tidak dapat menentukan sama ada nombor urus niaga yang lebih kecil di Coin A adalah perkembangan positif atau negatif.

Nisbah serupa yang telah melihat populariti di pasaran cryptocurrency adalah nisbah NVT . Dicipta oleh penganalisis Willy Woo, nisbah nilai-ke-transaksi rangkaian telah disebut nisbah harga-ke-pendapatan dunia kripto. Secara sederhana, ini melibatkan membahagikan permodalan pasaran (atau nilai rangkaian) dengan jumlah yang ditransaksikan (biasanya pada carta harian).

Hanya menggaru permukaan pada jenis petunjuk yang boleh digunakan. Analisis asas adalah mengenai pengembangan sistem yang dapat digunakan untuk menilai projek secara menyeluruh. Semakin banyak penyelidikan yang berkualiti, semakin banyak data yang perlu kita bekerjasama.

Menutup fikiran

Dilakukan dengan betul, analisis asas dapat memberikan pandangan yang tidak ternilai mengenai cryptocurrency dengan cara yang tidak dapat dilakukan oleh analisis teknikal. Mampu memisahkan harga pasaran dari nilai sebenar rangkaian adalah kemahiran yang sangat baik untuk dimiliki ketika berdagang. Sudah tentu, ada perkara yang TA dapat memberitahu kita bahawa tidak dapat diramalkan dengan FA. Itulah sebabnya mengapa banyak peniaga menggunakan gabungan kedua-dua hari ini.

Seperti banyak strategi, tidak ada buku panduan FA satu ukuran. Semoga artikel ini dapat membantu anda memahami beberapa faktor yang perlu dipertimbangkan sebelum memasuki atau keluar dari kedudukan dengan aset crypto.

Thank you for rating.
JAWAB KOMEN Batalkan Balasan
Sila masukkan nama anda!
Sila masukkan alamat e-mel yang betul!
Sila masukkan komen anda!
Medan g-recaptcha diperlukan!

Tinggalkan komen

Sila masukkan nama anda!
Sila masukkan alamat e-mel yang betul!
Sila masukkan komen anda!
Medan g-recaptcha diperlukan!