Petua Pro Pengurus yang kini Membiayai teknologi DeFi

Petua Pro Pengurus yang kini Membiayai teknologi DeFi
Kami meminta penggiat crypto, pedagang veteran, dan pengasas dana VC untuk berkongsi petua utama mereka, strategi penyelidikan penting dan banyak lagi. Dalam artikel ini, kami bercakap dengan rakan pengurusan ParaFi Capital, Ben Forman.

Ben Forman adalah rakan pengurus ParaFi Capital yang berpusat di San Francisco, dana yang melabur dalam teknologi blockchain dan pasaran kewangan terdesentralisasi (atau DeFi). Dia mengasaskan ParaFi pada tahun 2018 setelah satu dekad bekerja dalam kewangan tradisional - dengan fokus pada pasaran ekuiti dan kredit swasta - di firma-firma utama seperti KKR dan TPG. "Di luar Bitcoin sebagai simpanan nilai yang tidak berdaulat, DeFi adalah kawasan utama ruang blockchain yang sesuai dengan pasaran produk, pengguna sebenar, dan daya tarikan yang nyata," katanya. "Perkhidmatan kewangan yang tidak berdaulat dan tidak terkira adalah tempat kami fokus."

Pandang panjang

Terutama dalam hal Bitcoin, Forman mengesyorkan melabur jumlah yang anda mampu tanpa mencuba masa pasaran. "Mencuba untuk meramalkan di mana harganya dalam seminggu atau sebulan bukan penggunaan tenaga yang hebat, menurut pengalaman saya," katanya. "Saya telah melabur dalam crypto sejak 2013, melalui beberapa kitaran bull dan bear. Saya percaya aset maya mempunyai tempat dalam portfolio setiap orang - ini hanya soal bagaimana anda mahu mengukur pendedahan itu. "


DeFi tidak jelas

DeFi membolehkan produk kewangan baru seperti pinjaman kilat dan pemindahan nilai yang pantas, murah dan rentas sempadan. Forman percaya tema besar DeFi - lebih pantas, lebih murah, lebih mudah dicapai - akan membantunya untuk mengubah industri kewangan. "Semua kata kerja kewangan adalah apa yang kita lihat," katanya. “Pinjaman, pinjaman, lindung nilai, pertukaran, pengindeksan, penasihat robo. Di pasaran modal tradisional, semua perkara itu mempunyai geseran dan orang tengah mengeluarkan wang. "


Pengalaman adalah guru yang terbaik

Beberapa konsep crypto sukar difahami secara abstrak. Forman mengesyorkan menyisihkan sejumlah kecil dan mencuba beberapa aplikasi DeFi untuk diri anda sendiri. "Perkara paling mudah dilakukan ialah memuat turun [dompet crypto berasaskan penyemak imbas] MetaMask dan menghantar sejumlah dana dari akaun anda ke dompet MetaMask anda," katanya. "Dan kemudian mulailah menggunakan aplikasi. Apabila anda menukar antara dua token di [pertukaran terdesentralisasi] Uniswap, anda akan merasakannya. Atau apabila anda menyimpan stablecoin kepada [protokol pinjaman] Kompaun dan mula memperoleh hasil dalam dolar tanpa risiko risiko rakan niaga langsung, itu sangat menarik. Itulah ketika bola lampu padam. "


Rangkul lubang arnab

Sebilangan besar maklumat tersedia untuk semua pelabur crypto. Forman mencadangkan untuk mengunjungi DeFi Pulse - laman web yang menentukan protokol dengan jumlah modal yang "terkunci" pada mereka pada masa tertentu - dan mengklik projek yang menarik untuk melihat apa yang mereka lakukan. "Pada waktu tertentu saya mempunyai, seperti 20 tab penyemak imbas terbuka yang penuh dengan artikel yang perlu saya baca," katanya. "Setiap pos menuju ke pos yang lain, yang membawa kepada yang lain - dan anda akhirnya berakhir dalam perjalanan pemahaman ini."


Selami data

Salah satu kelebihan DeFi (sekurang-kurangnya untuk pelabur yang berfikiran teknologi) adalah ketelusan yang diberikan oleh blockchain. "Anda dapat melihat aplikasi dan melihat, dalam waktu nyata, berapa banyak orang menggunakannya, berapa banyak yang menggunakannya," kata Forman. "Jadi jika pertukaran itu terdesentralisasi, Anda dapat melihat berapa banyak volume yang mengalir setiap hari, dan cuba mengukur penggunaan dan penggunaannya dalam waktu nyata."


Kisah ini baru sahaja bermula

Forman melihat peluang besar untuk crypto membuat kewangan lebih murah dan lebih mudah diakses - atau, seperti yang dinyatakannya, "pengalaman seperti Amazon untuk wang." Dia juga menyatakan bahawa alat ini tidak akan selalu memerlukan pengetahuan khusus untuk digunakan. "Apabila anda menghantar e-mel, anda tidak perlu memahami bagaimana SMTP berfungsi," katanya. "Atau jika anda melayari laman web, anda tidak memikirkan HTTP. Semua itu disingkirkan. Kami memasuki dunia di mana pasaran kewangan dan modal akan melalui blok-blok. Tetapi tidak perlu memikirkan tentang blockchain. "
Thank you for rating.
JAWAB KOMEN Batalkan Balasan
Sila masukkan nama anda!
Sila masukkan alamat e-mel yang betul!
Sila masukkan komen anda!
Medan g-recaptcha diperlukan!

Tinggalkan komen

Sila masukkan nama anda!
Sila masukkan alamat e-mel yang betul!
Sila masukkan komen anda!
Medan g-recaptcha diperlukan!