Petunjuk Terkemuka dan Kelewatan Dijelaskan

Petunjuk Terkemuka dan Kelewatan Dijelaskan

Apakah petunjuk utama dan ketinggalan?

Petunjuk utama dan ketinggalan adalah alat yang menilai kekuatan atau kelemahan ekonomi atau pasaran kewangan. Ringkasnya, indikator utama berubah menjelang kitaran ekonomi atau trend pasaran. Sebaliknya, indikator ketinggalan didasarkan pada peristiwa sebelumnya dan memberikan pandangan mengenai data sejarah pasaran atau ekonomi tertentu.

Dengan kata lain, petunjuk utama memberikan isyarat ramalan (sebelum berlakunya peristiwa atau tren), dan petunjuk ketinggalan menghasilkan isyarat berdasarkan tren yang sudah berjalan. Kedua-dua kelas indikator ini digunakan secara meluas oleh pelabur dan peniaga yang menggunakan analisis teknikal (TA) , menjadikannya cukup berguna dalam perdagangan saham, Forex, dan cryptocurrency .

Di pasaran kewangan, indikator TA mempunyai sejarah panjang yang bermula dari dekad awal abad ke-20. Idea di sebalik indikator ini berakar pada pengembangan Teori Dow, yang berlaku antara tahun 1902 dan 1929. Pada dasarnya, Teori Dow menegaskan bahawa pergerakan harga tidak rawak, dan oleh itu dapat diramalkan dengan menggunakan analisis menyeluruh mengenai tingkah laku pasar sebelumnya.

Selain itu, petunjuk utama dan ketinggalan digunakan untuk memetakan prestasi ekonomi. Dengan demikian, mereka tidak selalu berkaitan dengan analisis teknikal dan harga pasar, tetapi juga dengan pemboleh ubah dan indeks ekonomi lain .

Bagaimana penunjuk utama dan ketinggalan berfungsi?

Petunjuk utama

Seperti yang telah disebutkan, petunjuk utama yang dapat memberikan maklumat mengenai tren yang belum muncul. Oleh itu, petunjuk ini boleh digunakan untuk meramalkan kemelesetan atau pemulihan yang berpotensi . Sebagai contoh, berkaitan dengan kinerja pasar saham, penjualan runcit, atau izin bangunan.

Oleh itu, petunjuk utama cenderung bergerak lebih awal daripada kitaran ekonomi dan pada umumnya sesuai untuk analisis jangka pendek dan pertengahan. Sebagai contoh, izin membina boleh dianggap sebagai jenis petunjuk ekonomi utama. Mereka mungkin menandakan permintaan masa depan untuk buruh pembinaan, dan pelaburan di pasaran harta tanah.

Petunjuk ketinggalan

Berbanding dengan petunjuk utama, indikator ketinggalan digunakan untuk mengenal pasti tren yang ada, yang mungkin tidak dapat dilihat dengan jelas dengan sendirinya. Oleh itu, penunjuk jenis ini bergerak di belakang kitaran ekonomi.

Biasanya, indikator ketinggalan digunakan untuk analisis jangka panjang, berdasarkan prestasi ekonomi sejarah atau data harga sebelumnya. Dengan istilah lain, petunjuk ketinggalan menghasilkan isyarat berdasarkan tren pasaran atau peristiwa kewangan yang telah dimulakan atau dibuat.

Petunjuk kebetulan

Walaupun mereka kurang popular di ruang cryptocurrency, terdapat juga kelas indikator ketiga yang perlu disebut, yang dikenali sebagai petunjuk kebetulan. Petunjuk ini berada di antara dua jenis yang lain. Mereka bekerja hampir dalam masa nyata, memberikan maklumat mengenai keadaan ekonomi semasa.

Sebagai contoh, penunjuk kebetulan dapat dibuat dengan mengukur waktu kerja sekumpulan pekerja atau kadar pengeluaran sektor industri tertentu, seperti pembuatan atau perlombongan.

Perlu diingat, bagaimanapun, bahawa definisi petunjuk utama, ketinggalan, dan kebetulan tidak selalu jelas. Beberapa petunjuk mungkin tergolong dalam kategori yang berbeza bergantung pada kaedah dan konteksnya. Hal ini biasa berlaku dengan petunjuk ekonomi seperti Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK).

Secara tradisinya, KDNK dianggap sebagai petunjuk ketinggalan kerana dikira berdasarkan data sejarah. Namun, dalam beberapa kes, ia mungkin mencerminkan perubahan ekonomi yang hampir seketika, menjadikannya petunjuk kebetulan.

Kegunaan dalam analisis teknikal

Seperti disebutkan, petunjuk ekonomi juga merupakan sebahagian daripada pasaran kewangan. Banyak peniaga dan chartists menggunakan alat analisis teknikal yang boleh ditakrifkan sebagai petunjuk utama atau ketinggalan.

Pada asasnya, petunjuk TA yang terkemuka memberikan semacam maklumat ramalan. Mereka biasanya berdasarkan harga pasaran dan jumlah dagangan. Ini bererti bahawa mereka mungkin menunjukkan pergerakan pasaran yang mungkin berlaku dalam masa terdekat. Tetapi, seperti mana-mana petunjuk, mereka tidak selalu tepat.

Contoh petunjuk utama yang digunakan dalam analisis teknikal termasuk Relative Strength Index (RSI) dan Stochastic RSI . Dari satu segi, bahkan candlestick boleh dianggap sebagai jenis petunjuk utama kerana corak yang mereka buat. Dalam praktiknya, corak-corak ini dapat memberi gambaran mengenai peristiwa pasaran masa depan.

Sebaliknya, penunjuk TA yang tertinggal berdasarkan data sebelumnya, memberi pedagang pandangan tentang apa yang telah berlaku. Namun, mereka dapat berguna ketika melihat permulaan tren pasaran baru. Contohnya, apabila aliran menaik berakhir, dan harganya turun di bawah purata bergerak , ini berpotensi menunjukkan permulaan aliran menurun.

Dalam beberapa kes, kedua-dua jenis petunjuk mungkin terdapat dalam sistem carta tunggal. The Ichimoku Cloud , misalnya, terdiri daripada kedua-dua penunjuk utama dan ketinggalan.

Apabila digunakan untuk analisis teknikal, kedua-dua petunjuk utama dan ketinggalan mempunyai kelebihan dan kekurangan mereka. Dengan meramalkan arah aliran masa depan, petunjuk utama nampaknya menawarkan peluang terbaik untuk peniaga. Masalahnya, bagaimanapun, adalah bahawa petunjuk utama sering menghasilkan isyarat yang mengelirukan.

Sementara itu, indikator ketinggalan cenderung lebih dipercayai kerana ditentukan dengan jelas oleh data pasaran sebelumnya. Kelemahan penunjuk ketinggalan yang jelas, bagaimanapun, adalah reaksi mereka yang tertunda terhadap pergerakan pasaran. Dalam beberapa kes, isyarat mungkin datang agak lambat bagi pedagang untuk membuka posisi yang baik, yang mengakibatkan keuntungan berpotensi lebih rendah.

Kegunaan dalam ekonomi makro

Di luar kegunaannya dalam menilai trend pasaran harga, indikator juga digunakan untuk menganalisis tren ekonomi makro. Petunjuk ekonomi berbeza daripada yang digunakan untuk analisis teknikal, tetapi masih dapat diklasifikasikan secara luas ke dalam varietas unggul dan ketinggalan.

Sebagai tambahan kepada contoh yang disebutkan sebelumnya, petunjuk ekonomi terkemuka lain termasuk penjualan runcit, harga perumahan, dan tahap aktiviti pembuatan. Secara umum, petunjuk ini dianggap mendorong aktiviti ekonomi masa depan, atau sekurang-kurangnya memberikan pandangan ramalan.

Dua contoh klasik penunjuk makroekonomi yang tertinggal termasuk kadar pengangguran dan inflasi . Seiring dengan PDB dan CPI, ini biasanya digunakan ketika membandingkan tahap pembangunan negara yang berlainan - atau ketika menilai pertumbuhan negara dibandingkan dengan tahun dan dekad sebelumnya.

Menutup fikiran

Sama ada ia digunakan dalam analisis teknikal atau ekonomi makro, petunjuk utama dan ketinggalan memainkan peranan penting dalam banyak jenis kajian kewangan. Mereka memudahkan penafsiran pelbagai jenis data, sering menggabungkan pelbagai konsep dalam satu instrumen.

Oleh itu, indikator ini akhirnya dapat meramalkan arah aliran masa depan atau mengesahkan yang sudah berlaku. Selain itu, ia juga berguna ketika menilai prestasi ekonomi sesebuah negara. Sama ada berkaitan dengan tahun-tahun sebelumnya atau dibandingkan dengan negara lain.

Thank you for rating.
JAWAB KOMEN Batalkan Balasan
Sila masukkan nama anda!
Sila masukkan alamat e-mel yang betul!
Sila masukkan komen anda!
Medan g-recaptcha diperlukan!

Tinggalkan komen

Sila masukkan nama anda!
Sila masukkan alamat e-mel yang betul!
Sila masukkan komen anda!
Medan g-recaptcha diperlukan!