Purata Pergerakan Dijelaskan

Purata Pergerakan Dijelaskan

Analisis teknikal (TA) bukanlah perkara baru dalam dunia perdagangan dan pelaburan. Dari portfolio tradisional hingga cryptocurrency seperti Bitcoin dan Ethereum, penggunaan penunjuk TA mempunyai matlamat yang mudah: gunakan data yang ada untuk membuat keputusan yang lebih tepat yang kemungkinan akan menghasilkan hasil yang diinginkan. Ketika pasaran berkembang semakin rumit, dekad-dekad terakhir telah menghasilkan beratus-ratus jenis petunjuk TA, tetapi hanya sedikit yang melihat populariti dan penggunaan purata bergerak (MA) yang konsisten.

Walaupun terdapat pelbagai variasi purata bergerak, tujuan utamanya adalah untuk mendorong kejelasan dalam carta perdagangan. Ini dilakukan dengan melicinkan grafik untuk membuat penunjuk arah aliran yang mudah diuraikan. Oleh kerana rata-rata bergerak ini bergantung pada data masa lalu, data tersebut dianggap ketinggalan atau mengikuti petunjuk. Walau apa pun, mereka masih memiliki kekuatan besar untuk mengatasi kebisingan dan membantu menentukan arah mana arah pasar.

Berbagai jenis purata bergerak

Terdapat pelbagai jenis purata bergerak yang boleh digunakan oleh peniaga bukan sahaja dalam perdagangan hari dan perdagangan swing tetapi juga dalam persediaan jangka panjang. Walaupun terdapat pelbagai jenis, MA biasanya terbahagi kepada dua kategori yang berbeza: purata bergerak sederhana (SMA) dan purata bergerak eksponensial (EMA). Bergantung pada pasaran dan hasil yang diinginkan, peniaga dapat memilih petunjuk yang kemungkinan besar akan menguntungkan penyediaan mereka.

Purata bergerak sederhana

SMA mengambil data dari jangka waktu yang ditetapkan dan menghasilkan harga purata keselamatan tersebut untuk kumpulan data. Perbezaan antara SMA dan rata-rata dasar dari harga masa lalu adalah bahawa dengan SMA, sebaik sahaja set data baru dimasukkan, set data tertua tidak diabaikan. Oleh itu, jika purata bergerak sederhana mengira min berdasarkan data bernilai 10 hari, keseluruhan set data sentiasa dikemas kini sehingga hanya merangkumi 10 hari terakhir.

Penting untuk diperhatikan bahawa semua input data dalam SMA ditimbang sama rata, tidak kira seberapa baru input tersebut dimasukkan. Pedagang yang percaya bahawa ada lebih banyak kaitan dengan data terbaru yang tersedia sering menyatakan bahawa pemberat SMA yang sama merugikan analisis teknikal. Purata bergerak eksponensial (EMA) dibuat untuk mengatasi masalah ini.

Purata bergerak eksponen

EMA serupa dengan SMA kerana mereka memberikan analisis teknikal berdasarkan turun naik harga masa lalu. Walau bagaimanapun, persamaannya sedikit lebih rumit kerana EMA memberikan lebih banyak berat dan nilai kepada input harga terkini. Walaupun kedua-dua purata mempunyai nilai dan digunakan secara meluas, EMA lebih responsif terhadap turun naik dan perubahan harga secara tiba-tiba.

Oleh kerana EMA lebih cenderung memproyeksikan pembalikan harga lebih cepat daripada SMA, mereka sering disukai oleh pedagang yang terlibat dalam perdagangan jangka pendek. Penting bagi seorang peniaga atau pelabur untuk memilih jenis rata-rata bergerak sesuai dengan strategi dan tujuan peribadinya, menyesuaikan pengaturan dengan sewajarnya.

Cara menggunakan purata bergerak

Oleh kerana MA menggunakan harga masa lalu dan bukannya harga semasa, mereka mempunyai jangka waktu yang agak lama. Semakin luas kumpulan data, semakin besar jeda. Sebagai contoh, purata bergerak yang menganalisis 100 hari terakhir akan bertindak balas dengan lebih perlahan terhadap maklumat baru daripada MA yang hanya mempertimbangkan 10 hari terakhir. Itu hanya kerana kemasukan baru ke kumpulan data yang lebih besar akan memberi kesan yang lebih kecil pada jumlah keseluruhan.

Kedua-duanya boleh memberi keuntungan bergantung pada persediaan perdagangan. Kumpulan data yang lebih besar menguntungkan pelabur jangka panjang kerana kemungkinan besar mereka akan banyak berubah disebabkan oleh satu atau dua turun naik yang besar. Pedagang jangka pendek sering memilih set data yang lebih kecil yang membolehkan perdagangan lebih reaksioner.

Di pasar tradisional, MA 50, 100 dan 200 hari adalah yang paling biasa digunakan. Purata bergerak 50-hari dan 200-hari diawasi dengan teliti oleh para peniaga saham dan sebarang penembusan di atas atau di bawah garis ini biasanya dianggap sebagai isyarat perdagangan yang penting, terutamanya apabila disusuli dengan pertukaran silang. Perkara yang sama berlaku untuk perdagangan cryptocurrency tetapi kerana pasarannya yang tidak stabil 24/7, tetapan MA dan strategi perdagangan mungkin berbeza mengikut profil pedagang.

Isyarat crossover

Secara semula jadi, MA yang meningkat menunjukkan tren kenaikan dan MA yang menurun menunjukkan aliran menurun. Walau bagaimanapun, purata bergerak bukan merupakan petunjuk yang boleh dipercayai dan kuat. Oleh itu, MA selalu digunakan dalam kombinasi untuk melihat isyarat crossover bullish dan bearish.

Isyarat crossover dibuat apabila dua crossover MA berbeza dalam carta. Crossover bullish (juga dikenali sebagai salib emas) berlaku apabila MA jangka pendek melintasi di atas jangka panjang, menunjukkan permulaan arah aliran menaik. Sebaliknya, crossover bearish (atau death cross) berlaku apabila MA jangka pendek melintasi di bawah purata bergerak jangka panjang, yang menunjukkan permulaan aliran menurun.

Faktor lain yang perlu dipertimbangkan

Contohnya sejauh ini adalah dari segi hari, tetapi itu bukan syarat yang diperlukan semasa menganalisis MA. Mereka yang terlibat dalam perdagangan hari mungkin lebih berminat dengan prestasi aset dalam dua atau tiga jam terakhir, bukan dua atau tiga bulan. Kerangka waktu yang berlainan semuanya dapat disambungkan ke dalam persamaan yang digunakan untuk mengira rata-rata bergerak, dan selagi jangka waktu tersebut selaras dengan strategi perdagangan, data dapat berguna.

Salah satu kelemahan utama MA adalah masa kelewatan mereka. Oleh kerana MA adalah petunjuk ketinggalan yang mempertimbangkan tindakan harga sebelumnya, isyaratnya sering terlambat. Sebagai contoh, crossover bullish mungkin menunjukkan pembelian, tetapi ia hanya boleh berlaku setelah kenaikan harga yang ketara.

Ini bermaksud bahawa walaupun aliran menaik berterusan, keuntungan berpotensi mungkin hilang dalam jangka masa antara kenaikan harga dan isyarat crossover. Atau lebih buruk lagi, isyarat silang emas palsu boleh menyebabkan peniaga membeli bahagian atas tempatan sebelum penurunan harga. Isyarat beli palsu ini biasanya disebut sebagai perangkap lembu.

Menutup fikiran

Purata bergerak adalah petunjuk TA yang kuat dan salah satu yang paling banyak digunakan. Keupayaan untuk menganalisis tren pasaran dengan cara berdasarkan data memberikan gambaran yang baik tentang bagaimana prestasi pasaran. Namun, perlu diingat bahawa isyarat MA dan crossover tidak boleh digunakan sendiri dan selalu lebih selamat untuk menggabungkan penunjuk TA yang berbeza untuk mengelakkan isyarat palsu.

Thank you for rating.
JAWAB KOMEN Batalkan Balasan
Sila masukkan nama anda!
Sila masukkan alamat e-mel yang betul!
Sila masukkan komen anda!
Medan g-recaptcha diperlukan!

Tinggalkan komen

Sila masukkan nama anda!
Sila masukkan alamat e-mel yang betul!
Sila masukkan komen anda!
Medan g-recaptcha diperlukan!