The World Goes Crypto: 5 Negara Teratas Mengadopsi Crypto dan Bagaimana BUSD Membantu

The World Goes Crypto: 5 Negara Teratas Mengadopsi Crypto dan Bagaimana BUSD Membantu

Pengambilan Utama

  • Dengan kira-kira 300 juta pengguna pada tahun 2021, crypto lebih banyak wujud berbanding sebelumnya. Walaupun begitu, masih banyak ruang untuk crypto berkembang dan tersebar di seluruh dunia; walaupun jumlahnya bertambah, 300 juta pengguna crypto hanya 4% daripada populasi dunia.

  • Dalam tinjauan baru-baru ini yang menilai puluhan negara mengikut penggunaan crypto, lima negara menonjol dengan sekurang-kurangnya 16% penggunaan.

  • Salah satu faktor utama dalam mendorong penggunaan crypto secara besar-besaran adalah ketersediaan stablecoin seperti BUSD yang bertindak sebagai jambatan antara fiat dan crypto.

Apabila buku-buku sejarah ditulis dalam beberapa tahun ke depan, ada kemungkinan besar sebilangan besar dari mereka akan mengenal pasti tahun 2021 sebagai titik perubahan arah penggunaan global cryptocurrency. Hingga tahun ini, sekitar 300 juta orang di seluruh dunia telah memiliki atau menggunakan crypto pada suatu ketika dalam hidup mereka, menurut anggaran baru-baru ini dari syarikat teknologi blockchain TripleA.

Apa yang Berubah pada 2021?

Tahun ini, kami melihat beberapa pemangkin yang mendorong penggunaan dan pengiktirafan crypto ke tahap yang tinggi baru-baru ini.

1. Tertinggi Sepanjang Masa untuk Bitcoin dan Altcoins

Pada tahun 2020, Bitcoin mengalami kemalangan kilat yang berpunca dari pandemi yang menurunkan harganya hingga di bawah $ 4.000, sebelum pulih dan menembusi ketinggian - $ 20.000 untuk menutup tahun ini. Rekod tertinggi tahun 2020, bagaimanapun, hanya merupakan permulaan kepada kenaikan pantas yang menaikkan harga BTC ke atas $ 60,000 pada bulan Mei. Ledakan baru-baru ini telah mendorong pertumbuhan yang serupa untuk altcoin lain, mendorong dan memotivasi lebih banyak orang ke dunia crypto. 2. Inovasi Crypto: DeFi, NFT, dan Banyak Lagi

Menambah momentum yang dibuat oleh Bitcoin, lebih banyak orang tertarik dengan crypto kerana inovasi baru yang diperkenalkan, seperti penyelesaian bertenaga blockchain seperti DeFi (pembiayaan terdesentralisasi), NFT (token bukan fungible) dan banyak lagi, membuka jalan baru dalam industri crypto.

3. Penerapan Institusi

Kehadiran pelabur institusi yang menonjol adalah perbezaan utama antara kenaikan populariti tahun ini dan ledakan crypto jangka pendek tahun 2017. Beberapa syarikat, seperti Tesla, Square, dan MicroStrategy mula mengisytiharkan rizab Bitcoin, sementara syarikat pembayaran dan fintech mula memasukkan crypto ke dalam perkhidmatan mereka. Sekurang-kurangnya satu negara, El Salvador, telah mula menggunakan Bitcoin sebagai tender sah.

4. Adopsi Am

Pada akhirnya, industri kripto berhutang dengan peningkatan bilangan orang yang mula berniaga, membeli dan menggunakan crypto dalam kehidupan seharian mereka. Menurut TripleA, lebih daripada 18,000 perniagaan di seluruh dunia telah menerima pembayaran crypto pada satu ketika, dari kedai-kedai ibu-dan-pop hingga syarikat-syarikat global seperti Tesla, dengan lebih menekankan bagaimana permintaan untuk crypto membuat penggunaan lebih lanjut.

Adakah Ini Puncak Atau Permulaan Perkara Akan Datang?

Walaupun kehadiran 300 juta pengguna crypto global kelihatan seperti prestasi yang mengagumkan, ia masih jauh dari sistem kewangan global yang dibayangkan oleh industri crypto untuk dunia. Sebagai contoh, di Binance, misi kami adalah "kebebasan wang," tujuan universal yang melihat penggunaan crypto menjangkau semua bahagian dunia.

Untuk memberikan konteks lebih lanjut mengenai bagaimana 300 juta masih belum mencukupi, angka itu hanya 3.8% dari populasi dunia (7.9 bilion) atau 5.8% dari jumlah penduduk di bumi antara usia 15 hingga 65 tahun (5.1 bilion). Berita baiknya adalah bahawa melepasi peratusan tersebut dari segi penggunaan global adalah prestasi penting yang menggerakkan teknologi Bitcoin dan blockchain melewati tahap inovasi dan ke tahap adopsi awal.

Sebagai rangkuman, kurva penggunaan teknologi menetapkan bahawa penggunaan teknologi baru global seperti blockchain berlaku dalam lima peringkat. Pada peringkat pertama, hanya 2.5% orang yang mencuba teknologi baru, para inovator atau perintis. Sebaik sahaja anda melepasi ambang tersebut, anda akan mula menerima pengguna awal atau 13.5% penduduk global seterusnya. Selesaikan itu, dan anda mempunyai 34% seterusnya untuk memperkenalkan blockchain, untuk mencapai penggunaan majoriti.

Setelah crypto mencapai penggunaan 50% di seluruh dunia (2.55 bilion orang berusia antara 15 dan 65 tahun), ia akan menjadi salah satu teknologi paling banyak digunakan di dunia. Untuk konteks, Google mempunyai hampir 4 bilion pengguna, sementara Facebook mempunyai hampir 3 bilion pengguna.

The World Goes Crypto: 5 Negara Teratas Mengadopsi Crypto dan Bagaimana BUSD Membantu

Lima Negara Teratas untuk Penggunaan Crypto

Di luar demografi, kami juga dapat menilai penggunaan crypto setiap negara. Kerana beberapa faktor yang ada di setiap negara di seluruh dunia, dari ekonomi hingga peraturan, ada negara yang lebih maju dari kurva dari segi penggunaan crypto. Kami telah menonjolkan negara-negara ini di bawah, dengan kedudukan berdasarkan tinjauan terbaru oleh Statista.

1. Nigeria - 32%

Teratas dalam senarai ini adalah negara Afrika yang terdiri daripada hampir 200 juta orang, terutamanya di sisi yang lebih muda dan lebih berpengalaman dalam bidang teknologi. Dengan kebanyakan orang Nigeria mahir mengirim wang dan membayar melalui telefon mereka, hampir sepertiga orang Nigeria yang disurvei oleh Statista telah menggunakan atau memiliki crypto pada suatu ketika. 2. Vietnam - 21%

Negara Asia Tenggara yang berkembang pesat dari ekonomi hampir 100 juta ini juga telah melihat permintaan yang besar dalam crypto, dengan aktiviti yang berbeza dari perdagangan dan P2P hingga pembayaran dan utiliti lain. Menurut Chainalysis, peniaga crypto memperoleh $ 400 juta dalam pendapatan crypto pada tahun 2020.

3. Filipina - 20%

Negara Asia Tenggara yang lain dengan keadaan ekonomi dan demografi yang serupa dengan negara Vietnam, negara kepulauan telah menunjukkan bahawa ia mahir menggunakan crypto. Bank pusat negara telah memberikan lesen kepada syarikat crypto, sementara pemerintahnya mengedarkan bon melalui aplikasi blockchain. Di peringkat akar umbi, negara ini menjadi hotspot untuk permainan play-to-earn berasaskan blockchain.

4. Turki - 16%

Di persimpangan Eropah dan Asia, di negara ini, syarikat crypto telah menjadi sangat besar sehingga mereka menaja pasukan bola sepak nasional, sementara kelab bola sepak juga menawarkan token penggemar berdasarkan blockchain. Beberapa orang Turki mencatat bahawa Bitcoin adalah alternatif utama mereka untuk pelaburan, yang tidak menghairankan memandangkan negara itu mencatatkan keuntungan Bitcoin sebanyak $ 300 juta tahun lalu.

5. Peru - 16%

Amerika Latin telah menjadi pusat pemakaian kripto, dengan negara-negara seperti Brazil, Argentina, dan Venezuela melihat aktiviti besar di hadapan crypto sebagai tindak balas terhadap situasi ekonomi masing-masing. Walaupun sekurang-kurangnya enam negara Amerika Latin melihat penggunaan crypto mencapai peratusan dalam dua digit, Peru adalah negara yang paling maju dari negara-negara ini.

The World Goes Crypto: 5 Negara Teratas Mengadopsi Crypto dan Bagaimana BUSD Membantu

(Sumber: Statista)

BUSD: Membantu Dunia Mengadopsi Crypto

Walaupun peningkatan penggunaan crypto di negara-negara yang dinyatakan di atas dapat dikaitkan dengan beberapa faktor endemik di wilayah mereka, salah satu faktor global yang telah diremehkan adalah peningkatan kemudahan dalam menukar mata wang tempatan menjadi stablecoin dan cryptocurrency lain. Sebagai pemain utama dalam faktor kemudahan ini, BUSD telah membantu memudahkan peralihan ke crypto untuk lebih dari satu juta pengguna crypto.

BUSD adalah stablecoin 1: 1 yang disokong USD yang dikeluarkan oleh Paxos dan diluluskan oleh Jabatan Perkhidmatan Kewangan Negeri New York (NYDFS). BUSD telah berkembang menjadi salah satu daripada 10 cryptocurrency teratas di seluruh dunia, berada di kedudukan ke-3 antara semua stablecoin , dengan cap pasaran sekarang hampir $ 12 bilion, kurang dari sebulan setelah mencapai tonggak $ 10 bilion .

Berikut adalah lima sebab mengapa BUSD memegang peranan penting dalam meningkatkan penggunaan crypto di seluruh dunia:

1. Dipercayai oleh Jutaan

Kira-kira 1.1 juta orang sudah memegang BUSD, dengan 63% daripadanya memegang BUSD on-chain di Binance Smart Chain. Ini bermakna beribu-ribu orang mempercayai BUSD sebagai pilihan pilihan mereka untuk penyelesaian kewangan terdesentralisasi (DeFi) berasaskan blockchain, serta beberapa platform lain di seluruh dunia, termasuk 30+ pertukaran kripto, 20+ dompet, 400+ aplikasi terdesentralisasi, dan ratusan kes penggunaan.

The World Goes Crypto: 5 Negara Teratas Mengadopsi Crypto dan Bagaimana BUSD Membantu

2. Piawaian Pematuhan Tinggi

Sebagai stablecoin yang disokong oleh dolar AS yang dikeluarkan oleh Paxos dan diluluskan oleh Jabatan Perkhidmatan Kewangan Negeri New York, BUSD mematuhi standard pematuhan yang ketat, termasuk audit bulanan. Ini menjadikan BUSD sebagai aset digital yang diluluskan untuk jagaan dan perdagangan oleh mana-mana pemegang lesen mata wang maya NYDFS, meningkatkan rasa keselamatan pengguna semasa menggunakan stablecoin.

3. Perbankan Tanpa Bank

Kemasukan kewangan adalah cabaran bagi negara-negara membangun, termasuk lima negara yang telah kami sebutkan di atas. Peranan BUSD sebagai jambatan antara kewangan tradisional dan DeFi akhirnya berfungsi sebagai mantra "kebebasan wang" Binance. Ketika rintangan kewangan konvensional terus berlanjutan (hampir tidak ada faedah simpanan, inflasi, dan lain-lain), koin stabil seperti BUSD membuka peluang baru bagi orang yang terputus dari ekonomi global untuk mencari cara alternatif untuk memperoleh dari aset mereka.

4. Membuka Peluang Baru

Bercakap tentang DeFi dan menjana pendapatan , BUSD menawarkan APY menarik (peratusan hasil tahunan) untuk perkhidmatan DeFi seperti pertanian hasil dan kumpulan kecairan. Melalui penggunaan BUSD, pengguna crypto dapat mencatat keuntungan dengan selamat sambil melindungi diri mereka dari ketidakpastian berkaitan fiat dan produk DeFi kripto-berat yang menawarkan risiko tinggi di samping ganjaran tinggi.

5. Bayaran Sifar

Sejajar dengan misi "kebebasan wang", Binance menawarkan sifar yuran transaksi pada empat pasangan perdagangan dengan BUSD, sifar bayaran pembuat untuk semua yuran perdagangan BUSD dan sifar yuran pengeluaran BUSD menggunakan Binance Smart Chain. Di Binance, kami berusaha lebih jauh untuk memastikan lebih banyak pengguna menggunakan crypto tanpa perlu risau akan pembayaran tambahan.

Kesimpulan: Inovasi dan Kerjasama untuk Penerapan Global

Pada akhirnya, penggunaan crypto secara besar-besaran memerlukan gabungan inovasi dan kerjasama global. Di Binance, kami percaya dapat memfasilitasi penggunaan secara sihat melalui kolaborasi proaktif dengan pengawal selia tempatan dan memimpin industri ke destinasi bersama — pengalaman crypto yang selamat dan selamat untuk semua pengguna. Dalam sidang media maya baru-baru ini, Ketua Pegawai Eksekutif Binance Changpeng Zhao (CZ) mengatakan, "Pandangan kami adalah sangat bagus untuk pengawal selia masuk ... untuk mencapai 10%, 20%, 80%, 99% [crypto] pengangkatan. "

Semasa kami membantu memperluas penggunaan crypto kepada lebih banyak orang, kami akan terus mengutamakan keselamatan pengguna, termasuk kempen pendidikan dan perlindungan pengguna, langkah-langkah keselamatan yang tinggi, dan platform yang stabil dan dijaga dengan kerap. Sebagai tambahan kepada BUSD, Binance telah mengembangkan banyak inovasi yang memudahkan penggunaan lebih lanjut, seperti Binance Card dan Binance Pay, dan membuka kaedah baru untuk menggunakan crypto dan blockchain, seperti Binance NFT dan Binance Smart Chain yang diketuai oleh masyarakat.

Walaupun crypto terus memberi peluang kepada lebih banyak individu untuk memanfaatkan peluang kewangan yang sebelumnya tidak tersedia, Binance akan terus membantu mendorong pertumbuhan crypto, melalui perkhidmatan crypto seperti BUSD, menjadi teknologi yang mengubah dunia yang sangat penting bagi dunia seperti Facebook dan Google.

Buka kunci penggunaan crypto secara besar-besaran dan daftar untuk akaun Binance hari ini.

Baca lebih banyak artikel:

  • (Blog) Lima Kes Penggunaan Blockchain Menarik yang Perlu Anda Ketahui

  • (Akademi) Apa itu BUSD?

  • (Sokongan) Binance Memperluaskan Promosi Yuran Pembuat Sifar untuk BUSD hingga Disember 2021

Catatan: Artikel ini tidak menyokong cryptocurrency apa pun dan tidak boleh dianggap sebagai nasihat pelaburan langsung, tetapi sebagai titik tolak dalam perjalanan anda untuk membuat penyelidikan dan kesimpulan anda sendiri. Binance tidak bertanggungjawab atas hasil yang timbul dari aktiviti perdagangan bebas anda.

Thank you for rating.
JAWAB KOMEN Batalkan Balasan
Sila masukkan nama anda!
Sila masukkan alamat e-mel yang betul!
Sila masukkan komen anda!
Medan g-recaptcha diperlukan!

Tinggalkan komen

Sila masukkan nama anda!
Sila masukkan alamat e-mel yang betul!
Sila masukkan komen anda!
Medan g-recaptcha diperlukan!